Zes gastvrouwen moeten ervoor zorgen dat de Amsterdamse Kalverstraat meer kopend publiek trekt. Bezoekers die de straat als ‘verbindingsweg’ gebruiken wordt een alternatieve route gewezen, schrijft Het Parool.
De proef met de gastvrouwen duurt zes weken en is begin deze maand gestart. Slechts 37 procent van de bezoekers in de Kalverstraat komt er bewust om te winkelen, zegt voorzitter van de ondernemersvereniging Zeger Stinis. “Toeristen op de Dam volgen gewoon de meute de Kalverstraat in en zijn er vaak niet om te winkelen.” Met de gastvrouwen moet de drukte in de stad beter gespreid worden.
Het was tot afgelopen week gemiddeld veertien procent drukker in de Amsterdamse winkelstraat, zegt Huib Lubbers van Bureau RMC, dat de drukte meet. De komende twee weekenden worden volgens hem mogelijk de drukste ooit.
De ondernemersvereniging is deze maand ook een campagne gestart om meer Amsterdammers naar de Kalverstraat te lokken. Zestig procent van de bezoekers komt niet uit de stad, stelt Stinis.
Reacties 0