De Zweedse supermarktketen ICA gaat biologische groente en fruit merken met behulp van ‘natural branding’. Daarvoor werkt de retailer samen met Nature & More, een merk voor biologische groente en fruit van de Nederlandse distributeur Eosta.
Natural branding is een biologische variant op merken met laserlicht. Hierbij wordt alleen wat pigment verwijderd uit het buitenste laagje van de schil. Deze methode maakt volgens Nature & More geen gebruik van hulpstoffen en is zeer oppervlakkig, waardoor de smaak of houdbaarheid niet wordt beïnvloed. “De meest duurzame vorm van verpakken is: niet verpakken”, aldus verpakkingsexpert Paul Hendriks.
ICA, dat tot 2013 nog in handen was van Ahold, is de eerste partner voor natural branding. De Zweedse keten kocht in 2015 in totaal ruim 725 duizend pakjes avocado van Nature & More, waarvoor opgeteld 2042 kilo plastic werd gebruikt als verpakkingsmateriaal. Die verpakking wordt vooral gebruikt om de biologische avocado’s van de ‘gewone’ avocado’s te onderscheiden.
Om te voorkomen dat biologische avocado’s worden afgerekend als gewone avocado’s, kiest ICA er nu voor om ze te laseren. Ook zoete aardappels worden op deze manier gemerkt. Bekijk op RetailWatching een video over hoe de toepassing van natural branding.
Reacties 0