Ahold Delhaize heeft zijn vergelijkbare omzet in het laatste kwartaal van 2016 in Nederland met 6,6 procent zien toenemen. De groei wordt vooral veroorzaakt door bol.com, AH.nl en innovaties in het assortiment en verbeterde services in de supermarkten van Albert Heijn. Dat heeft Ahold Delhaize donderdag bekendgemaakt.
Albert Heijn heeft het marktaandeel vorig jaar licht zien toenemen, van 35 naar 35,2 procent. In België beleefde Ahold Delhaize een minder sterk kwartaal; de vergelijkbare omzet liep daar met 0,9 procent terug. De totale omzet van het concern steeg – gecorrigeerd voor de extra week van 2015 – met bijna vier procent naar 15,5 miljard euro.
Over het gehele jaar komt de omzet van het fusiebedrijf uit op 62,3 miljard euro, wat een groei van 3,7 procent betekent. 2,3 miljard euro is afkomstig uit de online activiteiten, bijna 28 procent meer dan een jaar eerder. Verder werd dertien miljard euro in Nederland geboekt. De omzet in ons land over 2016 nam met 5,3 procent toe. Alleen in de regio Centraal- en Zuidoost-Europa presteert Ahold Delhaize beter, met een groei van ruim acht procent. In België komt de groei uit op 1,7 procent, terwijl de groei van de Amerikaanse activiteiten van zowel Ahold als Delhaize boven de twee procent ligt.
Ahold Delhaize houdt vast aan de verwachtingen voor de verdere financiële resultaten van 2016, die op 1 maart bekend worden gemaakt. Zo zou de onderliggende operationele marge licht zijn toegenomen ten opzichte van een jaar eerder.
Reacties 0