​‘Gezamenlijke Benelux-retailmarkt levert 23 miljard op’

Nederlandse en Belgische retailers laten veel groeikansen liggen. Door één Benelux-markt voor de detailhandel te creëren, zouden winkels tegen 2025 23 miljard euro extra omzet kunnen boeken, blijkt uit onderzoek van Vlerick Business School in opdracht van de Benelux.

Ook zou een gezamenlijke retailmarkt 95 duizend nieuwe banen opleveren en 36 duizend nieuwe bedrijven in de sector. Een beter geïntegreerde Benelux-thuismarkt betekent voor ondernemers efficiëntieverhoging en een kostenbesparing van zo’n 2,45 miljard euro tegen 2018, stellen der onderzoekers. Verder krijgen retailers betere toegang tot nieuwe markten en vormt de Benelux een ‘springplank’ naar Europa en internationale groei.

De grensoverschrijdende activiteiten van retailers worden volgens het onderzoek onder meer belemmerd door beperkte toegang tot financiering, juridische versnippering, culturele gevoeligheden en verschillen in wetgeving. Het rapport pleit voor meer mogelijkheden voor retailers om hun financiële risico’s af te dekken, zodat schaalvergroting mogelijk is. Verder zou een Benelux-stuurgroep detailhandel moeten worden opgericht, waarin het bedrijfsleven samen met de overheden de obstakels aanpakt.

De studie wordt maandag overhandigd aan minister Henk Kamp en zijn Belgische en Luxemburgse ambtsgenoten Kris Peeters en Etienne Schneider. Volgens de onderzoekers kan de Benelux fungeren als een voorbeeld voor de Europese Unie, door te tonen dat één thuismarkt voordelen voor zowel consumenten als ondernemers oplevert.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!