Albert Heijn heeft dertig miljoen euro opzij gezet voor het conflict met de franchisenemers. Dat blijkt uit het woensdag gepubliceerde jaarverslag van moederbedrijf Ahold Delhaize.
De franchisenemers eisten meer dan tweehonderd miljoen euro, omdat Albert Heijn hen niet zou laten meedelen in bepaalde winsten. De rechter stelde de in totaal 242 franchisenemers in november in het ongelijk, maar vorige maand gingen zij formeel in hoger beroep.
Hoewel de eisen van de franchisenemers volgens de rechter geen juridische grondslag hebben, kunnen ze wel legitiem zijn ‘aan de onderhandelingstafel’. De rechter noemt het ook in het belang van Albert Heijn dat de rust bij de ondernemers terugkeert en adviseert daarom hun geschilpunten via onderhandeling op te lossen. De supermarktketen reserveerde in een eerder stadium al zeventien miljoen euro voor het geschil, maar heeft dat nu dus verhoogd tot dertig miljoen euro.
Verenigde Staten
Ahold Delhaize kiest er verder voor om de supermarktketens van Ahold USA de komende jaren meer vrijheid te geven om zich zelfstandig te ontwikkelen. Daarmee heeft Ahold zich aangepast aan het model van fusiepartner Delhaize, meldt Het Financieele Dagblad.
De kwestie over autonomie voor de merken is volgens ingewijden van de krant een van de belangrijkste discussiepunten tussen de twee concerns. Topman Dick Boer stelt echter dat het in de strategie van sterke lokale merken past. “Persoonlijk denk ik ook dat het goed is om autonomie bij de bron te leggen, dus bij de merken.”
Reacties 0