​‘Online omzetaandeel voorbij de tien procent’

​‘Online omzetaandeel voorbij de tien procent’

Nederlandse consumenten hebben vorig jaar elf miljard euro online uitgegeven aan producten. Dat is een groei van 25 procent ten opzichte van een jaar eerder, zo blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK voor de Thuiswinkel Markt Monitor.

De onlinebestedingen aan producten lieten in 2016 een sterkere groei zijn dan aan diensten, die met negentien procent toenamen tot 9,15 miljard euro. In totaal hebben consumenten dus meer dan twintig miljard euro online uitgegeven.

De onlinebestedingen zijn volgens onderzoeker Gino Thuij van GfK ‘opvallend sterk gegroeid’ in vergelijking met voorgaande jaren. “Dit is vooral te verklaren door een aantrekkende economie, een stijgend consumentenvertrouwen en het verdwijnen van belangrijke retailformules in de winkelstraat”, stelt hij.

Directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org noemt de forse groei ‘exemplarisch voor het in rap tempo veranderende consumentengedrag’. Het online aandeel in de detailhandel ligt volgens hem inmiddels op 11,3 procent, tegenover 8,9 procent in 2015. Voor de berekening heeft hij de elf miljard euro afgezet tegen de totale consumptieve bestedingen van 97,2 miljard euro die volgens het CBS vorig jaar aan detailhandelsgoederen zijn uitgegeven. Uit het Randstad Koopstromenonderzoek bleek onlangs al dat 11,9 procent van alle bestedingen aan producten van consumenten bij webwinkels terecht komt.

Vooral schoenen en lifestyleproducten zijn vorig jaar flink meer online gekocht. Nederlanders kochten in 2016 voor 926 miljoen euro aan schoenen op het internet, tegenover 642 miljoen een jaar eerder. De gemiddelde prijs per online aankoop is echter met drie procent teruggelopen, een trend die ook in de speelgoedsector zichtbaar is. De druk op de prijzen zorgt er volgens Thuij voor dat de gemiddelde prijs ook online aan het dalen is. “Nederlanders zoeken en vinden voor merkartikelen steeds vaker online koopjes.”

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends