Het aantal winkelvestigingen in Nederland is de afgelopen tien jaar met 4,4 procent gedaald. Telde ons land in 2007 nog ruim honderdduizend fysieke winkels, in 2016 waren dat er nog 95.630. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.
Sterke dalingen zijn onder meer te zien in de elektronicabranche. Zo waren er vorig jaar ruim 68 procent minder winkels voor cd’s en dvd’s dan in 2007 en 42 procent minder fotozaken. Het aantal kledingzaken daalde met 4,4 procent, maar vormt met 15.855 winkels nog altijd de grootste branche.
Het aantal warenhuizen nam in de afgelopen tien jaar juist met ruim 56 procent toe. Ook steeg het aantal huishoudwinkels met bijna zestig procent en nam het totale aantal vestigingen in non-food zelfs met bijna 84 procent toe.
Met de groei van het aantal webshops meegerekend, nam het totale aantal winkels tussen 2007 en 2016 toe tot ongeveer 127.800. Het aantal webwinkels vervijfvoudigde in de gemeten periode van zo’n vijfduizend tot ruim 32 duizend. Ook online vormt fashion de grootste branche, en is fashion met 68 procent groei bovendien de sterkste stijger.
In de grote steden van bijna alle provincies nam het aantal fysieke winkelvestigingen af. Het sterkst was die daling in Emmen, Maastricht, Terneuzen en Assen, met percentages boven de tien procent. Alleen de Flevolandse steden Lelystad en Almere lieten met respectievelijk twaalf en tien procent een duidelijke stijging in het aantal winkels zien.
Reacties 0