De aandacht voor duurzame en maatschappelijk verantwoorde aspecten bij de aanschaf van producten en diensten neemt alsmaar toe. Het percentage consumenten dat bij de aanschaf rekening houdt met duurzaamheid is in een aantal jaar opgelopen van zo’n dertig naar 49 procent. Dat blijkt uit het Dossier Duurzaam van onderzoeksbureau GfK en b-open.
Het is een internationale trend dat consumenten gevoeliger worden voor duurzaamheid. “Ze willen ‘guiltfree consumption’”, zegt founding partner Bart Brüggenwirth bij b-open. “Natuurlijk kijken ze ook naar aspecten als prijs, maar in de basis wil ieder mens goed doen. Niemand wil het klimaat verpesten of kinderarbeid stimuleren.”
De stijgende aandacht van de consument voor duurzaamheid wordt gestimuleerd door het toenemende aanbod van duurzame producten in winkels, evenals publiciteit in de media. De dieselgate, Rana Plaza en zichtbare klimaatverandering zijn volgens Brüggenwirth aspecten die ertoe leiden dat mensen gevoeliger worden voor duurzaamheid. “Als je met je product of merk hierop in kunt spelen, kun je op meer vertrouwen en sympathie van consumenten rekenen.”
De meest duidelijke voorbeelden zijn te vinden bij social enterprises of nichespelers die vanaf hun oprichting maatschappelijk actief zijn, zoals Tony’s Chocolonely, WakaWaka en Moyee Coffee. “Bij deze bedrijven zit duurzaamheid in de kern van de organisatie en hun positionering”, aldus Brüggenwirth, die ook ‘mainstream bedrijven’ steeds meer stappen ziet nemen.
Brüggenwirth vertelt op RetailWatching hoe bedrijven de maatschappelijke betekenis kunnen verankeren in hun positionering. Op het event Changemakers in Retail gaat hij dieper in op de consumentenverwachting rond duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Wat verwachten ze van retailmerken? Hoor het volgende week tijdens Changemakers in Retail: www.changemakersinretail.nl.
Reacties 0