Topshelf maakt zich er niet druk om dat het doordeweeks rustig in het warenhuis is en dat veel mensen met lege handen weggaan. “De klanten die wel tot een aanschaf overgaan, hebben vaak een bovengemiddeld bestedingspatroon”, reageert eigenaar Inge van Kemenade tegenover De Gelderlander.
Topshelf opende zes maanden terug een warenhuis in Nijmegen, nadat eerder al een filiaal in de voormalige V&D in Arnhem was geopend. Het is een hardnekkig misverstand dat Topshelf gelijk aan V&D is, zegt Van Kemenade. De opvolger mikt op een ander publiek. “We gaan voor het middensegment, met een dikke knipoog naar het bovensegment.”
Uit een steekproef van De Gelderlander blijkt dat het alleen in de weekenden druk is. Dat zegt volgens hoogleraar marketing José Bloemer van de Radboud Universiteit echter niets. “Dit soort winkels moet het hebben van de weekenden, je gaat hier niet even snel na je werk heen om een onderhemd te kopen.”
De keten heeft volgens Bloemer echter meer bestaansrecht in steden als Maastricht en Den Bosch, dat een duurder winkelaanbod en andere demografie kent. “Het is natuurlijk niet voor niets dat Hudson’s Bay Nijmegen links heeft laten liggen.”
Topshelf is inmiddels ook actief in Groningen en Alkmaar. Hoewel Van Kemenade de ambitie heeft om acht tot tien warenhuizen te openen, laat ze het hier voorlopig bij. “Ik wil eerst de bestaande warenhuizen perfectioneren, voordat ik verder kijk.” Voor later dit jaar staat nog wel een opening in Hoofddorp gepland.
Reacties 0