V&D-pand in Groningen wordt pop-up mall

V&D-pand in Groningen wordt pop-up mall

Het voormalige warenhuis van V&D en Topshelf in Groningen wordt omgebouwd tot een complex voor tijdelijke winkels. Dat moet bestaan uit een mix van kleine en grote winkeliers uit de stad, schrijft het Dagblad van het Noorden.

Bedenker is vastgoedontwikkelaar Ralph Steenbergen, die een half jaar de tijd krijgt om zijn plannen uit te werken. Hij ziet een winkelcentrum voor zich waar lokale spelers kunnen experimenteren met producten en diensten. “Het zou een soort living retaillab kunnen worden”, zegt Steenbergen. Daarbij zit de kracht van de tijdelijkheid er volgens hem in dat kleine winkeliers de kans krijgen het te proberen op een A1-locatie. Mocht het aanslaan, dan krijgt hij wellicht meer dan een half jaar de tijd.

Steenbergen hoopt het complex al binnen twee weken te openen, onder meer omdat hij ‘een zo mooi mogelijk winkelcentrum’ wil tonen als het koninklijk echtpaar de stad op Koningsdag bezoekt. Er is volgens hem veel interesse van partijen om zich in de pop-up mall te vestigen, al kan hij nog geen namen noemen. “Maar ik let wel op een evenwichtige samenstelling van branches.” Steenbergen hoopt de Grote Markt weer betekenis te geven, nadat het vertrek van Topshelf volgens hem tot een ‘dode hoek’ heeft geleid. 

Het plan van Steenbergen laat zich vergelijken met het concept van Gather, dat in Haarlem eveneens enige tijd een living lab met pop-up concepten in het V&D-pand had. In die stad opent binnenkort Hudson’s Bay, maar de Canadese warenhuisketen heeft eerdere plannen om zich ook in Groningen te vestigen in de ijskast gezet. Topshelf zat sinds eind 2016 in het voormalige V&D-pand, maar deed die winkel begin dit jaar weer op slot. 

Reacties 2


Henk de Vente 20 mrt, 17:35

Pop-up stores in deze vorm zijn het grootste Retail-toneelstuk van deze tijd.

1. Zodra het niet uit kan om een winkel te beginnen, kan het niet uit. Punt.
2. Pop-up stores verstoren de lokale markt, die er net weer een beetje bovenop begint te raken.
3. Een winkel probeer je niet, een winkel start je.
4. Het toneelstuk heet : Nee hoor, er is geen leegstand, kijk maar.

Mijn punt is, dat je leegstand moet accepteren en met dit soort initiatieven met de beste bedoelingen van dien meer verstoort dan redt.

Aan al diegene die zogenaamd geïnteresseerd zijn in dit project zou ik willen zeggen : Reken je Business-model door met de echte huren en niet op basis van deze huur. Is het haalbaar, start je een winkel en zorg je voor een 1+1+3 huurcontract. Is ook tijdelijk en met gering risico.


O. Busch 19 mrt, 12:21

Leuk idee, hoewel het natuurlijk niet op-popt als winnend business model na competitie met talrijke alternatieven.
Voor het succes lijkt het mij erg belangrijk dat de kwaliteitsuitstraling bewaakt wordt. Dat is wat anders dan gelikt en netjes. Meer gaat het om selectie van de ondernemers en blijvende kritische toetsing: "Wat is jouw meerwaarde hier?" Succes gewenst.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!