Jarenlang waren evenementen het stiefkindje van marketing. Te hoog gegrepen, te weinig succesvol, te duur. Maar experiencemarketing of eventmarketing – hoe je het ook noemen wilt – is een blijvertje. Ook onder retailers, zo lezen we in het zomernummer van RetailTrends. Zowel aanhaken op bestaande events als er zelf een organiseren behoort tot de mogelijkheden. Twaalf voorbeelden.
Jumbo
Voor de tweede keer organiseerde Jumbo vriendinnenevenement Share a Perfect Day, een festival rond winkelen, muziek en eten en drinken.
Sissy-Boy
Sinds december 2012 organiseert Sissy-Boy organiseert jaarlijks zijn Kerst Brocante Markt op het Amsterdamse Amstelveld, later gevolgd door de zomerse tegenhanger Summer Market in het Vondelpark.
Albert Heijn
Ook Albert Heijn heeft een eigen kerstevent: het Allerhande Kerstfestival in het Spoorwegmuseum in Utrecht. Een combinatie tussen een kerstmarkt en een foodfestival, met proeverijen, workshops en kookdemonstraties.
HelloFresh
Ook HelloFresh organiseerde onlangs een event, dat in het teken stond van het vijfjarig bestaan. Bezoekers maakten tijdens Hello Food kennis met leveranciers, konden rondstruinen over de foodmarkt en workshops volgen.
HEMA
HEMA is een vaste leverancier van Mojo Concerts. In die hoedanigheid heeft de keten al sinds 2012 een campingwinkel op Lowlands, met praktische artikelen als tandpasta en tampons.
Kruidvat
Een event binnen een event. Zo valt deze Kruidvat-loopwagenrace tijdens de Negenmaandenbeurs misschien nog het best te omschrijven.
Macy's
Ieder jaar met Thanksgiving organiseert warenhuisketen Macy's de Thanksgiving Day Parade. Het drie uur durende evenement wordt gehouden in New York, Praalwagens met grote ballonnen van bekende personages of mensen rijden dan door de stad, met daarop vaak artiesten die optreden.
M&M's
Alweer van even geleden: 'Dare to go to the dark side' van M&M's om zijn nieuwe, donkere chocolade-variant te introduceren.
H&M
H&M was voor de achtste keer sponsor van het hippe Coachella-festival en kwam ook nu weer met een speciale H&M Loves Coachella-collectie.
Snipes
Snipes was presenting partner van hiphopfestival WOO HAH! dat 30 juni en 1 juli plaatsvond. Vier jaar geleden nog een underground-festivalletje met 6.500 bezoekers, inmiddels uitgegroeid tot een happening met vijftienduizend man per dag. Tijdens het festival had Snipes onder meer een winkel met exclusieve festivalmerchandise.
McDonald's
McDonald's in Zweden bedacht een interactieve pingpong-game waarbij de klant producten kon winnen van de fastfoodketen. Buiten de vestiging hing een monitor waarop voorbijgangers het konden spelen. Wist je het meer dan dertig seconden vol te houden tegen de computer, dan won je een zelfgekozen snack.
Levi's
Levi's wilde zijn nieuwe slogan 'Size does matter' onder de aandacht brengen. Daartoe organiseerde het label een gelijknamig event in Washington Square Park. 75 alleenstaande mannen en vrouwen konden daar hun 'perfecte match' vinden. De vrouwen hadden vijf minuten om naar een stapel mannenjeans te rennen, een paar te pakken en een van de 75 in onderbroek geklede mannen uit te kiezen.
In het zomernummer van RetailTrends wordt uitgebreid stilgestaan bij de kansen van eventmarketing. Klik hier om het artikel digitaal te lezen. Nog geen abonnee? Klik hier voor meer informatie over een abonnement.
Reacties 0