Ook Alibaba presenteert kassaloos winkelconcept

Alibaba heeft tijdens een event in Shanghai zijn kassaloze winkel Tao Cafe gedemonstreerd. Klanten kunnen er automatisch producten afrekenen via hun smartphone.

Tao Cafe telt zo’n tweehonderd vierkante meter en is een combinatie van een café en een gemakswinkel. De winkel is toegankelijk via poortjes, die klanten met hun smartphone moeten scannen. Daarvoor moeten zij de Taobao-app op hun telefoon hebben. Na het verlaten van de winkel wordt de betaling automatisch via de app afgerond.

Het kassaloze concept werd gepresenteerd tijdens Alibaba’s Taobao Maker Festival. De e-commercegigant ziet het vooral als een mogelijkheid om ‘de voetstappen van bezoekers in een fysieke winkel te digitaliseren’. Zo worden niet alleen aankopen via de app afgerekend, maar volgt Alibaba ook loop- en aankooppatronen. Dat kan de etailer helpen zijn online aanbod te personaliseren.

Alibaba is niet van plan meer cafés te openen. “We zitten niet in de restaurantbusiness”, zegt cmo Chris Tung. Alibaba ziet het café volgens hem vooral als een demonstratie aan retailer van wat mogelijk is met de huidige technieken.

Amazon opende eind vorig jaar zijn eerste kassaloze winkel in Seattle, onder de naam Amazon Go. Ook Albert Heijn ziet toekomst in de techniek, en wil volgend jaar zijn eerste AH to go-winkels zonder kassa testen. Bij succes komt de technologie ook in reguliere supermarkten.
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!