Ahold Delhaize heeft in het tweede kwartaal zijn omzet en winstgevendheid verder op zien lopen. De omzet steeg met 3,4 procent naar zestien miljard euro, terwijl de onderliggende ebitda met 8,4 procent groeide naar 1,1 miljard euro. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die het supermarktconcern woensdag heeft gepubliceerd.
Het fusiebedrijf presteerde opnieuw sterk in Nederland, waar de omzet met 5,6 procent opliep. De vergelijkbare omzet groeide met 4,9 procent, door een sterke groei van Albert Heijn en de online kanalen. Ahold Delhaize profiteert daarbij van de paasweek, die dit jaar in het tweede kwartaal viel.
Topman Dick Boer spreekt opnieuw van een sterk kwartaal voor het Belgisch-Nederlandse concern. Daarbij wijst hij onder meer op de onderliggende operationele marge, die met dertig basispunten toenam tot 3,9 procent. Ook worden er meer synergievoordelen behaald als gevolg van de fusie.
Boer laat verder weten dat de investeringen in de e-commerceactiviteiten worden versneld. Hij hoopt het ‘veelbelovend groeipotentieel verder te ontgrendelen’. Ahold Delhaize verwacht dit jaar drie miljoen euro aan online consumentenomzet te behalen, tegenover zo’n 2,3 miljard een jaar eerder. Het concern ligt naar eigen zeggen op schema om in 2020 voor bijna vijf miljard dollar online te verkopen. Ahold Delhaize is onder meer online actief met AH.nl, bol.com en het Amerikaanse Peapod.
Seb Seb 9 aug, 13:03