Dit is Arket, de toekomstformule van H&M

Dit is Arket, de toekomstformule van H&M

H&M kondigde in maart aan maar weer eens een nieuwe winkelformule te lanceren. Londen heeft de eer als eerste met de nieuwe keten van de Zweedse fashionreus kennis te maken. Aan Regent Street zijn vrijdag de deuren van de eerste vestiging geopend.

Arket is er voor de klant van de toekomst, zo zegt H&M. Geen overvolle rekken en 'graaibakken', maar een lichte ruimte die rust uitstraalt. Verder ligt de nadruk er, meer dan bij de andere H&M-ketens, op kwaliteit. Zo worden er voor het eerst ook producten van andere merken verkocht, zoals sneakers van Nike en Adidas, maar ook pepermolens van Peugeot. Want naast kleding, verkoopt Arket ook een assortiment woon- en keukenproducten.

Arket is het achtste merk van H&M. De formule focust zich op 'essentiële producten' voor met name dertigplussers. Voor deze groep consumenten, die het volgens de retailer al druk genoeg heeft, wil Arket een omgeving zijn waar die niet hoeft te wachten maar wel graag komt. In de rij staan voor advies hoeft niet meer: de bijbehorende smartphone-app fungeert als 'verkoopadviseur'.

Na de opening in Londen volgen winkels in Brussel, Kopenhagen, München en Stockholm. Ook gaat Arket online live in achttien landen, waaronder Nederland. Of er ook fysieke winkels in ons land komen, is nog niet bekend.