Voormalig RetailRookie Yoghurt Barn heeft met succes een kort geding aangespannen bij de rechtbank Noord-Nederland. Yoghurt Farm moet de formule van zijn nog te openen horecazaak in Leeuwarden aanpassen.
Yoghurt Farm heeft in Leeuwarden een pand gehuurd en de etalage al laten bedrukken. Daarop is onder meer ‘Loei Lekker’ te lezen. Yoghurt Barn heeft die term vijf jaar terug al geregistreerd als woordmerk. Verder gebruikt Yoghurt Farm op zijn website en op Facebook dezelfde foto als Yoghurt Barn bij de omschrijving van de high tea, brunch en picknick die je bij het bedrijf kunt reserveren.
De advocaat van Yoghurt Barn sommeerde de ondernemer uit Leeuwarden in mei al om te stoppen met de tekens Yoghurt Farm, Loei Lekker en andere overeenstemmende uitingen. Toen niet aan die sommatie werd voldaan, spande de keten een kort geding aan.
De rechter geeft Yoghurt Barn op de meeste punten gelijk. Zo moet de nieuwe horecazaak stoppen met de term Loei Lekker en ook zijn handelsnaam aanpassen. Yoghurt Barn is volgens de voorzieningenrechter inmiddels een bekende naam in Friesland geworden, ondanks dat de retailer er nog geen filiaal heeft. De introductie van Yoghurt Farm zou voor verwarring kunnen zorgen.
Reacties 0