Galeria Kaufhof wil personeel laten meebetalen aan renovatie

Galeria Kaufhof wil personeel laten meebetalen aan renovatie

Galeria Kaufhof wil dat eigen medewerkers een financiële bijdrage leveren aan de reorganisatie van de Duitse warenhuizen. Het dochterbedrijf van Hudson’s Bay Company heeft vakbond Verdi gevraagd om over een nieuwe collectie arbeidsovereenkomst te onderhandelen.

De warenhuisketen heeft een ‘economische adempauze’ nodig, zegt topman Wolfgang Link tegenover Handelsblatt. Hij stelt dat het zogenoemde ‘herstructureringscontract’ slechter zal uitpakken voor de werknemers. “Maar we hebben geen keuze”, aldus de ceo van Hudson’s Bay Europe, die bevestigt dat de situatie bij Galeria Kaufhof ‘precair’ is. Vorig jaar boekte de retailer een significant verlies en voor dit jaar worden dezelfde resultaten verwacht. De omzet ligt bovendien onder het niveau van een jaar terug.

Het management van de Duitse warenhuisketen hoopt voor Kerst een overeenkomst te kunnen sluiten met Verdi. Daarbij zal onder meer worden gekeken naar een verlaging van het salaris of een korting op het vakantiegeld en de kerstbonus. Galeria Kaufhof zet daar baangaranties voor de lange termijn tegenover.

Verdi laat in een eerste reactie weten niet afwijzend te staan tegenover een gesprek, maar alleen tegen duidelijke voorwaarden. Zo moet een onafhankelijke adviseur aan de hand van cijfers van Galeria Kaufhof verduidelijken hoe het met het bedrijf is gesteld. “Richting de toekomst zijn overtuigende concepten belangrijk om de omzet te verhogen”, reageert Verdi-ceo Stefanie Nutzenberger. “Een verlaging van de personeelskosten is geen duurzame oplossing.”

Hudson’s Bay Company is in Duitsland bezig de bestaande vestigingen van Galeria Kaufhof, die twee jaar terug voor 2,8 miljard euro van Metro Group werden overgenomen, te vernieuwen. Afgelopen zomer was er al sprake van een crisissfeer, toen de kredietverzekering voor leveranciers flink werd teruggeschroefd. In ons land zijn inmiddels de eerste warenhuizen geopend onder de vlag van Hudson’s Bay.

Reacties 4


Seb Seb 10 okt, 16:55

Onder druk van de aandeelhouders vertrekt HBC volgend jaar uit Europa. Zowel de Duitse als Belgische Inno filialen zijn verliesgevend en daar komt een rampzalige Nederlandse investering bovenop.

HBC in Amsterdam is telkens uitgestorven, zelfs op drukke winkeldagen zie je nauwelijks volk... Dat gaat niet lang duren.


Bert Ysfogel 11 okt, 13:05

Bijenkorf en Hema mogelijk wel (en soortgelijken in Europa) , maar voor de overige warenhuizen lijkt het einde nabij. Het publiek en het koopgedrag zijn drastisch verandert.


Peter Jansen 11 okt, 19:54

De HEMA? Laat me niet lachen. Wat verkopen die nu nog zeg.
Wel eens opzoek geweest naar herenkleding? Nou nee dus, op ondergoed, pyama en sokken na niets meer.
Alleen kleding voor dames, meisjes en babies.
Het is er zo'n sooitje. Lege schappen, kleding ligt letterlijk op de vloer.

Bijenkorf? Er zijn er maar 6 van in Nederland. Ze zitten in het duurste segment. Wie willen ze aantrekken als klant?
Mensen die naar Londen of Dusseldorf gaan. Verder niets.

Maar ze moeten eens het aanbod verbreden in de winkels. Wat is er nog te koop, Alleen maar kleding en kleding.
Bij V&D of Vroom en Dreesmann heb ik zelf nageteld wat er verdwenen is aan afdelingen en producten. Ik kwam er op 18 uit. Ja dan is het logisch dat je er niet meer wilt komen en kopen.
De eigenaren van V&D, HEMA, Kaufhof, Karstadt, hebben systematisch alles er uitgegooid. Verkocht aan het management zoals de Electricy bij V&D dat IT's werd. Deze is dus failliet. Ga zo maar door.

Dat gebler dat we alles op internet kopen is dermate overdreven. Probeer maar eens wat kleding te kopen bij de zaken die zeggen dat ze online verkopen. Nou de kleuren en maten zijn niet voorradig. Het is een grote nep wat ze verkondigen. Maar ja wie controleert tegenwoordig nog op feiten...


Peter Jansen 11 okt, 19:57

Dan nog niet te vergeten al die oplichterij die je tegenkomt op Marktplaats. Kijk maar naar Kassa, Tros Opgelicht en Radar.
Daar wil ik helemaal niets mee te maken hebben.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!