Varova verkoopt gehele modetak

Varova verkoopt gehele modetak

Investeerder Standard Investment en Men At Work-eigenaar Marcel van Gelderen nemen Sissy-Boy, Open32 en Tumble ‘N Dry over van Varova. Ook voor alle andere modemerken worden nieuwe eigenaren gezocht.

De verkochte winkelketens gaan verder onder de naam Brand Retail Group (BRG). De reden voor de verkoop is dat de verschillende ketens en merken te langzaam groeien, zegt partner Jan Stroeve van Varova. Het besluit om alleen met de drie sterkste merken door te gaan zou afgelopen zomer al genomen zijn. Omdat het modeconcern de financiering van die nieuwe koers niet alleen kon dragen, benaderde het Standard Investment voor een partnership. Uiteindelijk mondden de gesprekken uit in een verkoop. Varova, dat ook participaties buiten de mode heeft, blijft wel als aandeelhouder bij BRG betrokken.

Sissy-Boy, Open32 en Tumble ’N Dry zijn met samen 150 miljoen euro goed voor het overgrote deel van de omzet. De overige kledingmerken, waaronder Gsus, Kings of Indigo en JC Rags, zetten zo’n dertig miljoen euro om. Die merken worden afzonderlijk verkocht. Men At Work werd in september al teruggekocht door oprichter Marcel van Gelderen.

Hoeveel de nieuwe eigenaren precies investeren in het modeportfolio wordt niet bekendgemaakt. Het eigen vermogen wordt met 1,8 miljoen euro versterkt, terwijl de totale investering volgens managing director Hendrik Jan ten Have van Standard Investment ‘substantieel groter, maar kleiner dan tien miljoen euro is.

Standard Investments neemt afscheid van het grootste deel van Varova’s hoofdkantoor, wat enkele tientallen banen kost. De in september aangestelde ceo Jop Pollmann gaat mee naar de nieuwe eigenaar en ook voor de overige vijftienhonderd medewerkers heeft de overname geen gevolgen. Standard Investment is in ons land onder meer eigenaar van enkele tientallen franchisevestigingen van Burger King en heeft een aandeel in muziekwinkelketen Key Music.

Reacties

Het grootste probleem van de Nederlandse winkelketens is dat winkels zelf tot product zijn verworden.

Geplaatst door Reinder Koornstra op 13 november 2017 om 17:12

Laatste nieuws









RetailTrends