Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Warby Parker, Adidas en Asos.
Warby Parker
Heb jij al een feature speciaal voor de iPhone X ontworpen? Warby Parker in ieder geval wel. Het nieuwe paradepaardje van Apple ging vorige week in de verkoop en de brillenverkoper was er als de kippen bij om in te springen op de nieuwe hype. De vernieuwde app van Warby Parker gebruikt de ‘TrueDepth’-camera van de nieuwe iPhone om persoonlijke aanbevelingen te doen.
Wie de nieuwe functie wil gebruiken moet met zijn iPhone X de app van Warby Parker downloaden, en de functie ‘Find your fit’ openen. De nieuwe sensors in de camera van de telefoon creëren een ‘digitaal web’ rond je gezicht, waarmee zoveel mogelijk data wordt verzameld. Die gegevens worden vervolgens gebruikt om brillen aan te bevelen die het beste bij je gezicht passen.
Adidas
Adidas heeft een eigen winkelapp op de markt gebracht. Een slimme winkelapp, welteverstaan. Het sportmerk maakt namelijk gretig gebruik van kunstmatige intelligentie, om gebruikers – gebaseerd op hun stijl en gedrag – een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Daarbij gaat het vooral om persoonlijke aanbevelingen. Hoe vaker je de app gebruikt, hoe beter die je leert kennen.
De app is onder meer uitgerust met een nieuwsfeed vol blogs, video’s en updates over trends van door Adidas gesponsorde atleten. Denk daarbij aan voetbalsterren als Lionel Messi en Paul Pogba. In de toekomst wordt het ook mogelijk om in te loggen met je account van Runtastic, meldt Engadget. Het is voor het eerst dat Adidas het mogelijk maakt om producten in een app aan te schaffen. Vooralsnog is kunnen alleen Android-gebruikers in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten er gebruik van maken, maar het merk belooft in de eerste helft van 2018 tot een grootschalige uitrol over te gaan.
Asos
Na onlangs al sameday-delivery te hebben geïntroduceerd, komt Asos nu met de mogelijkheid om bestellingen achteraf te betalen. Klanten van de online modeverkoper kunnen daardoor eerst kleding uitproberen en alleen de items afrekenen die ze willen houden. De nieuwe service draagt de naam ‘try before you buy’ en is opgezet in samenwerking met betaaldienst Klarna. Vooralsnog kunnen alleen gebruikers van de Britse app er gebruik van maken. Zij hebben de keuze uit alle 85 duizend producten uit de webshop. Klanten die de gratis dienst gebruiken, krijgen dertig dagen de tijd om hun bestelling af te rekenen.
Reacties 0