Alibaba stapt in grote supermarktketen

Alibaba stapt in grote supermarktketen

Alibaba heeft een belang van ruim 36 procent in het Chinese supermarktconcern Sun Art Retail Group genomen. Daarmee is de e-commercereus mede-eigenaar van 446 supermarkten in China.

Alibaba betaalt omgerekend zo’n 2,4 miljard euro voor zijn aandeel. De deal sluit naar eigen zeggen aan bij de ‘new retail’-visie van het e-commercebedrijf. “Fysieke winkels vervullen een essentiële rol in de klantreis, en moeten ondersteund worden door datagedreven technologie en gepersonaliseerde services”, aldus ceo Daniel Zhang. Sun Art baat onder meer de Chinese winkels van Auchan uit. Alibaba werkt voor de deal samen met de Franse keten, dat de grootste aandeelhouder van Sun Art blijft.

Alibaba heeft al eigen supermarktketen onder de naam Hema, waarvan er nu zo’n twintig winkels zijn. Daarnaast kocht het concern begin dit jaar Intime, dat tientallen warenhuizen en winkelcentra in China bezit. Komend voorjaar wil Alibaba een eigen winkelcentrum van vijf verdiepingen nabij zijn hoofdkantoor in Hangzhou bouwen.  
 

Reacties

Laatste nieuws









Lees hier 15 toekomstverkenningen in retail

In een compleet vernieuwd jubileummagazine van RetailTrends vind je maar liefst vijftien toekomstverkenningen in de retail. Hoe ziet de supermarkt eruit in 2050? Hoe ver zijn we op het gebied van duurzaamheid en innovatie? Kennen we de consument van de toekomst eigenlijk? Lees het in RetailTrends.

RetailTrends