Culinaire cadeauketen Oil & Vinegar gaat naar Amerika
Gepubliceerd op 25 oktober 2004 om 00:00
Oil & Vinegar, een Nederlandse keten van culinaire geschenkwinkels, opende onlangs haar eerst winkel in Chicago. Aan het einde van het jaar komen daar nog twee winkels bij. Het succes van deze franchiseformule is ongekend. De eerste vestiging werd slechts 5 jaar geleden geopend in Breda. Het succes van de culinaire cadeaus heeft zich als een olievlek over Nederland verspreid. Inmiddels heeft Oil & Vinegar 37 vestigingen in Nederland. Volgens initiatiefnemer John Blogg zal dit aantal nooit boven de 50 uitkomen. Oil & Vinegar wil zich namelijk profileren als exclusief en laat bepaalde steden bewust links liggen. Wereldwijd heeft de keten 122 vestigingen. Blogg is inmiddels verantwoordelijk voor de internationale ontwikkeling van de culinaire geschenkwinkels. Uit eerder onderzoek van Blogg, dat hij uitvoerde in opdracht van Karstadt, blijkt dat de gemiddelde Nederlander 11 cadeaus per jaar koopt met een waarde van 15 euro. Hoe het cadeau er uit ziet, komt voor de gemiddelde Nederlander op de eerste plaats. Het persoonlijke element komt daarna pas. De klanten van Oil & Vinegar kopen gemiddeld 2,5 producten per bezoek voor 12,76 euro.
Reacties 0