Ahold Delhaize had discounters scherper moeten volgen met de prijzen van de versafdeling. “En tegen de klant moeten zeggen: als u deze bananen bij een discounter kunt vinden voor deze prijs, kunt ook dat ook bij ons”, aldus topman Dick Boer tegenover NRC.
Het moederbedrijf van Albert Heijn heeft de versafdeling in Europa volgens Boer niet goed genoeg beschermd tegen Lidl. “Een versafdeling geeft een discounter meer het imago van een gewone supermarkt”, stelt hij. Die lessen zijn gedeeld met de Amerikaanse tak van het bedrijf, die sinds dit jaar ook met Lidl moet concurreren.
Boer begrijpt de grote aandacht voor de lancering van de Duitse supermarktketen in de Verenigde Staten niet zo. “Walmart is de grootste discounter ter wereld en als zij een nieuwe winkel openen dan schrijft niemand daarover.”
Albert Heijn ging lange tijd gebukt onder de grote opmars van Lidl in ons land. De laatste drie jaar heeft de supermarktketen in ons land ‘een hele mooie revival laten zien’, aldus een tevreden Boer. De winkels van Albert Heijn zijn volgens hem innovatief. “Dat zijn dingen die belangrijk zijn voor een supermarkt tegenwoordig.”
Reacties 0