Etos-franchisers in het geweer tegen Albert Heijn

Franchisenemers van Etos hebben via een kort geding getracht de introductie van drogisterijartikelen onder de naam Care bij zusterformule Albert Heijn te voorkomen. Die productlijn was al een noodgreep, omdat er onenigheid was ontstaan over het voornemen van de supermarktketen om het eigen merk van Etos in de schappen te leggen. Dat blijkt uit een onlangs gepubliceerde uitspraak van de rechtbank in Haarlem, in een zaak die op 17 november diende.

Etos maakte in januari aan het franchisebestuur bekend dat er een plan lag om het eigen merk bij Albert Heijn te gaan verkopen, om de naamsbekendheid van deze artikelen te vergroten. De franchisenemers zijn echter bang dat hun formule verwatert en dat het eigen merk aan exclusiviteit inboet. Ook vrezen ze voor oplopende concurrentie, omdat veel drogisterijwinkels in de buurt van Albert Heijn zijn gevestigd.

Etos en Albert Heijn besloten daarop de producten onder de naam Care uit te brengen, als vervanging van het assortiment persoonlijke verzorging onder het eigen huismerk. De retailer liet aan zijn franchisenemers weten dit te hebben gedaan om een kort geding en negatieve publiciteit te voorkomen en tijd te winnen om over de kwestie in gesprek te gaan. Het productieproces was naar eigen zeggen al te ver gevorderd om de uitrol volledig te staken. 

Begin november verschenen de eerste artikelen van Care in de supermarkten, tot onvrede van de franchisenemers van Etos. Er kwam alsnog een kort geding, waarbij de franchisenemers in het gelijk werden gesteld. Etos en Albert Heijn hebben via een turbo-appel bij het gerechtshof in Amsterdam echter voorkomen dat ze met de uitrol moesten stoppen, meldt Distrifood. Daar werd de uitspraak van de rechtbank in Haarlem verworpen en werden de retailers in het gelijkgesteld.

Moederbedrijf Ahold Delhaize heeft het eigen merk van Etos al wel in andere supermarkten in Europa geïntroduceerd. Hoe de plannen er in Nederland uitzien, wil een woordvoerder niet zeggen. "Etos richt zich nu weer vol op deze feestelijk decembermaand."

Reacties

Ik gaf in een reactie gisteren al aan (Hema) dat er voortdurende conflicten op de loer liggen. Het moet in ieder geval aan franchisegevers te denken geven wat er ten diepste misgaat en zit in de relatie met de franchisenemer. Theo Terdu, Crisis Advisor

Geplaatst door Theo Terdu op 6 december 2017 om 11:24

Laatste nieuws

RetailTrends

Het algoritme als smaakmaker

Exclusief voor members van RetailTrends: een artikel over hoe je algoritmes...