Modemerk Zizzi doet het zonder inkopers

Kledingbedrijf Ball Group vervangt zijn inkopers door een digitaal b2b-platform. Daardoor kunnen winkeleigenaars zelf producten online bestellen.

Het Deense Ball Group is het moederbedrijf van Zizzi, dat acht eigen winkels in Nederland heeft. Het is naar eigen zeggen de eerste partij in de branche die met directe online verkoop aan winkels begint. “Liever maken we nu als eerste de juiste keuze, in plaats van over vijf jaar de concurrenten te moeten volgen”, zegt ceo Kuno Kildentoft Mehlsen. De taken van de huidige doorverkopers worden overgedragen aan een centraal team. Volgens Mehlsen is geen sprake van een besparingsoperatie.

De trend van digitale b2b-oplossingen is volgens Ball Group ontstaan in Scandinavië, en waait langzaam over naar Nederland. Het eveneens Deense Bestseller zette twee jaar geleden al het vergelijkbare digitale platform FashionTrade op, dat in Amsterdam is gevestigd. Sinds dit jaar heeft ook Zalando een belang in het platform.

Reacties 1


Ton Bos 20 dec, 12:37

Raar verhaal! Eerst zeggen dat sprake is van eigen winkels, met bedrijfsleiders dus. Vervolgens komen ‘winkeleigenaren’ ten tonele die rechtstreeks kunnen bestellen bij de leverancier. Lijkt er meer op dat de wholesale operatie op andere leest wordt geschoeid en ipv de inkopers de verkopers worden geelimineerd.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!