Albert Heijn en bol.com hebben hun omzet in het laatste kwartaal van 2017 flink zien stijgen. De vergelijkbare omzet van moederbedrijf Ahold Delhaize in Nederland liep met zes procent op, zo blijkt uit woensdag gepubliceerde cijfers.
Albert Heijn groeide zowel online als offline, dankzij succesvolle marketingcampagnes en sterke verkopen tijdens de feestdagen. Over het gehele jaar gemeten liep het marktaandeel volgens cijfers van Nielsen iets op van 35,2 naar 35,3 procent. Bol.com zag de netto consumentenomzet in het laatste kwartaal met 29,8 procent toenemen. De webwinkel sluit 2017 af met een jaaromzet van 1,6 miljard euro.
Ahold Delhaize was vorig jaar goed voor 13,7 miljard euro omzet in Nederland, wat een groei van vijf procent betekent. Het fusiebedrijf groeide verder alleen in Centraal- en Zuidoost-Europa, waar een plus van 4,2 procent werd genoteerd. In België bleef de omzet stabiel, terwijl Ahold USA en Delhaize America respectievelijk 1,8 en 0,7 procent minder omzet boekten. Gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten werd in de Verenigde Staten wel een kleine groei doorgemaakt.
De totale omzet van Ahold Delhaize kwam vorig jaar uit op 62,7 miljard euro, 0,6 procent meer dan een jaar eerder. Bij constante valuta komt de groei uit op 1,7 procent. Online is goed voor 2,4 miljard euro, tegenover twee miljard in 2016.
Cijfers over de winstgevendheid zijn nog niet bekendgemaakt. Wel laat het Belgisch-Nederlandse retailconcern weten dat de onderliggende operationele marge in lijn met de verwachting op 3,9 procent uitkomt. Ahold Delhaize telt wereldwijd in totaal ruim 6.600 vestigingen.
Reacties 0