RetailTrends.nl richt zich op voor de retail relevante achtergronden met onder meer tips, video's, fotoreportages, columns, expertartikelen en whitepapers. RetailNews zet de vijf meest gelezen artikelen van afgelopen week op een rij.
Het einde van de online supermarkt en het gammele verdienmodel van Picnic
Doen we onze boodschappen binnenkort bijna allemaal online? Hans van Tellingen, Tjerk van Leusden, Jeroen van der Weerd en Tadek Solarz denken van niet. Een blog over het marktaandeel en de verdiencapaciteit van online supermarkten. "Kies voor fysieke supermarkten."
Bij deze delicatessenwinkel waan je je in de Efteling
Toen vijf jaar geleden het huurcontract van zijn bakkerij afliep, besefte Ronald Koorengevel dat het roer om moest. Onder druk van supermarkten, een krimpende markt en de groeiende populariteit van webwinkels, stortte hij zich vol op beleving. Afgelopen najaar opende hij de deuren van Kasteel van Zuydt, een middeleeuwse delicatessenwinkel in Schiedam.
De wereldwijde revolutie van Decathlon
De opmars van Decathlon lijkt niet te stuiten. In 2016 ging de sportwinkelketen voor het eerst door de grens van tien miljard euro omzet. Een jaar later lag de omzet dankzij een groei van ruim tien procent al boven de elf miljard euro. Toch wordt bij de Franse retailer gesproken van ‘een jaar van transitie en transformatie’. Dit zijn de vier kenmerken van de revolutie, die Decathlon in gang heeft gezet.
De kansen van lease en waarom Dixons het anders gaat doen
Het was een opvallend bericht, ruim anderhalf jaar geleden. Nadat Dixons eerst al zijn fysieke winkels had gesloten, besloot het ook online stoppen met het verkopen van producten. In plaats daarvan ging de voormalige elektronicaketen verder als verhuursite. Hoewel de transitie van Dixons extreem is, staat het voorbeeld niet op zichzelf. Het leasen van producten, al dan niet in abonnementsvorm, krijgt een steeds grotere rol in de retail. Hoe groot wordt de invloed hiervan op de sector?
Zeven vragen over de carte blanche van Kwantum
Kwantum is een nieuw interieurmerk rijker. Vanaf volgende maand is Wown! te verkrijgen in de winkels en webshop van de woonwinkelketen. Dat het niet zomaar een interieurmerk is, maakt concept- en creatiespecialist Mariska Wijnands duidelijk. “We hebben drie interieurbloggers carte blanche gegeven om hun eigen collectie te ontwerpen.”
Reacties 0