Bij deze delicatessenwinkel waan je je in de Efteling

Bij deze delicatessenwinkel waan je je in de Efteling

Toen vijf jaar geleden het huurcontract van zijn bakkerij afliep, besefte Ronald Koorengevel dat het roer om moest. Onder druk van supermarkten, een krimpende markt en de groeiende populariteit van webwinkels, stortte hij zich vol op beleving. Afgelopen najaar opende hij de deuren van Kasteel van Zuydt, een middeleeuwse delicatessenwinkel in Schiedam.

Het probleem van bakkers is volgens Koorengevel – die zich tegenwoordig kasteelheer noemt – dat de klandizie voor 95 procent uit de directe omgeving komt. Hij wil consumenten zo ver krijgen dat ze bereid zijn om voor zijn winkel in de auto te stappen. Verschillende thema’s passeren de revue: nautisch, een boerderij en het Wilde Westen. “Uiteindelijk is de keuze gevallen op een middeleeuws kasteel en een ‘Efteling-gevoel’ in de winkel”, aldus de eigenaar.

Nog voor hij een nieuwe locatie heeft gevonden, gaat Koorengevel op zoek naar de juiste inrichting. Hij is uiteindelijk een jaar bezig met het verzamelen ervan. Harnassen, schilden en wagenwiellampen haalt hij van markten, beurzen en Marktplaats. “Niets te gek om het perfecte plaatje bij elkaar te krijgen.”

Als hij een goede locatie vindt – aan de Groenelaan in Schiedam – blijkt dat er te veel meters zijn voor alleen een brood- en banketwinkel. Hij besluit de winkel te transformeren naar een delicatessenwinkel, waar ook producten als kaas, noten, wijn, olie, azijn, thee en kasteelbier worden verkocht. Ook komt er één grote tafel, die dient als lunchroom. “Volledig tegen de horecawetten in, maar in de middeleeuwen zat je bij elkaar aan tafel”, zegt Koorengevel.

In de winkel klinken ‘kasteelgeluiden’, van onder meer paarden en zwaardgevechten. Verder zijn een aantal artikelgroepen voorzien van een QR-code, die klanten kunnen scannen voor achtergrondinformatie. Zo kunnen ze te weten komen wanneer een harnas werd gedragen en wat de herkomst van kaas is. De winkel is sinds september geopend. Alle twijfel die vooraf bestond – ‘een dergelijke winkel bestaat niet’ – is volgens Koorengevel inmiddels verdwenen. “Behalve oh’s en ah’s, hebben we ook een grote omzetplus weten te behalen.”

 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in