Appdate: Zo verkoopt Nike sneakers via Snapchat

Appdate: Zo verkoopt Nike sneakers via Snapchat

Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Spar, Nike en Ele.me.

Spar
Het is officieel: kassaloze supermarkten zijn hot. Na initiatieven van onder meer Albert Heijn, Amazon en JD.com kondigt nu ook Spar aan met een kassaloze oplossing te komen. De supermarktketen lanceert binnenkort een aantal testwinkels in België, waar klanten hun boodschappen mobiel kunnen afrekenen. Moederbedrijf Colruyt Group werkt daarvoor samen met FutureProof Retail, de Amerikaanse leverancier van de app.

De eerste testwinkels worden nog voor de zomer geopend. Klanten kunnen met hun smartphone producten scannen, terwijl ze aan het shoppen zijn. Ze kunnen de boodschappen op elk moment afrekenen op hun telefoon en zonder in de rij te staan de winkel verlaten. Het systeem kan worden geïntegreerd in het loyaliteitsprogramma Xtra. Spar hoopt met de oplossing bestaande klanten te verblijden, nieuwe klanten aan te trekken, hen vaker terug te laten komen en de omvang van het winkelmandje te vergroten. “Vooral voor klanten die maar een paar items nodig hebben, zal dit een hoop tijd schelen”, stelt ceo Dirk Depoorter.

Nike
In de maand waarin Snapchat experimenteert met 'in-app e-commerce’, zet Nike de app in om zijn nieuwste sneakers te verkopen. Enkele duizenden consumenten kregen rond de All-Star-wedstrijd van de Amerikaanse basketbalcompetitie een snapcode, die ze konden scannen om in Snapchat uit te komen. Daar kregen ze de mogelijkheid om het nieuwste paar Air Jordan-sneakers aan te schaffen, die dezelfde dag nog thuis werden bezorgd. Binnen 23 minuten waren alle schoenen – die volgende maand pas officieel uitkomen – uitverkocht.

Nike is volgens TechCrunch de eerste retailer die Snapchat op deze manier inzet. Toch is het is niet voor het eerst dat sneakers hun weg op Snapchat vinden. Eind december kwam Foot Locker al met de eerste augmented reality unboxing experience op Snapchat. Gebruikers konden de schoenendoos virtueel uitpakken, de sneakers in 3D bekijken en er virtueel een rondje mee lopen.

Ele.me
Het is geen nieuwe app, maar deze week wel vol in het nieuws. Ele.me zou op het verlanglijstje staan van Alibaba, dat samen met JD.com agressief aan het nieuwe jaar is begonnen. De Chinese etailer wil de maaltijdenservice, vergelijkbaar met Thuisbezorgd.nl, graag volledig overnemen. Eerder werd al flink in Ele.me geïnvesteerd – ook door JD.com – waarmee  de startup uitgroeide tot een van de grootste ‘food on-demand’ platforms van China.

Ele.me betekent zoiets als ‘al honger?’ en tien jaar geleden opgericht door twee studenten uit Shanghai. Het platform is inmiddels actief in tweeduizend steden, heeft zijn eigen logistieke netwerk en de bezorgers zijn in dienst van het bedrijf zelf.