Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Asos, Samsung en IKEA.
Asos
De Britse webwinkel Asos introduceerde de tool in augustus al in eigen land: Style Match. De ‘Shazam voor kleren’ wordt het ook wel genoemd. Als je een foto maakt van een kledingstuk, gaat de app op zoek naar items die daar het meest op lijken. Deze functie is nu wereldwijd beschikbaar, waaronder in Nederland.
De toepassing is vooral handig voor gebruikers die er precies uit willen zien als die talloze modebloggers en Instagram-influencers. Ze hoeven alleen maar op het camera-icoontje naast de zoekbalk te klikken om een foto te maken, bijvoorbeeld van een magazine. Er zijn inmiddels 85 duizend producten te doorzoeken met deze functie en daar komen volgens Asos elke week vijfduizend nieuwe bij.
Albert Heijn
De slimme koelkast ‘Family Hub’ van Samsung werd een aantal jaar terug al geïntroduceerd. Met ingebouwde camera’s kunnen gebruikers op afstand de koelkastinventaris bekijken. Zo kunnen ze bijvoorbeeld zien of het eten aan het bederven is, maar ook of er nog voldoende melk in staat. Albert Heijn ziet wel brood in deze oplossing, zo bleek volgens Emerce tijdens het Samsung Sales Event in Nieuwegein. De supermarktketen gaat namelijk een samenwerking aan met Samsung, zodat consumenten met behulp van een app in hun koelkast kunnen kijken en meteen boodschappen kunnen bestellen.
Wie de app straks opent in de supermarkt, zou in zijn slimme koelkast van Samsung moeten kunnen kijken. Via de Appie-app moet je dan ook direct de boodschappen kunnen bestellen. Albert Heijn is niet als enige geïnteresseerd: ook met retailers als Jumbo worden volgens Samsung gesprekken gevoerd. Verder werkt het elektronicabedrijf nog aan het automatisch herkennen van producten in de koelkast. Daarvoor wordt samengewerkt met Whisk, dat gespecialiseerd is in kunstmatige intelligentie. De Family Hub, met drie camera’s, wordt dit jaar in ons land verwacht.
IKEA Place
Vorig jaar lanceerde IKEA al zijn app IKEA Place. Daarmee kunnen gebruikers virtueel meubilair in hun huis plaatsen. De app toont de virtueel geplaatste meubels in 3D en op ware schaal. Gebruikers moeten daarvoor de vloer in hun ruimte scannen en kunnen vervolgens bladeren door beschikbare producten in de app. Daarna kunnen ze het gewenste product selecteren en verslepen in de ruimte. De app is nu uitgebreid met een nieuwe functie, die vergelijkbaar is met de Style Match van Asos. Gebruikers kunnen hun camera op elk meubelstuk in de kamer richten en de app vertelt welk product van IKEA het is. Of welke daar het dichtst bij in de buurt komt.
Visual search feature is finally live in IKEA Place! Point your camera at any piece of furniture and it shows you which IKEA product it is (or resembles the most) ???? #ikea #computervision pic.twitter.com/9HwxUYCvm0
— Daniel Friis (@daniel_friis) March 12, 2018
Reacties 0