Jumbo en La Place voeren winst flink op

Jumbo en La Place voeren winst flink op

Jumbo en La Place waren vorig jaar goed voor een gezamenlijke winst van 156 miljoen euro. Dat is zo’n 43 procent meer dan een jaar eerder, blijkt uit het woensdag gepubliceerde jaarverslag.

Het brutobedrijfsresultaat van Jumbo groeide vorig jaar van 315 naar 354 miljoen euro. De winstmarge nam met 0,2 procentpunt toe tot 3,5 procent. Verder wist het Veghelse concern zijn schuld terug te brengen van 323 naar 170 miljoen euro, wat voornamelijk het gevolg is van aflossingen op de banklening voor een bedrag van 150 miljoen.

Jumbo wil zijn marktaandeel en winstgevendheid dit jaar verder opvoeren. Daartoe worden ongeveer zestig supermarkten vernieuwd en uitgebreid. Ook worden dit jaar nieuwe vestigingen van Jumbo Foodmarkt geopend in Leidsche Rijn, Tilburg en Leidschendam. Verder verwacht de retailer dit jaar minimaal tien gemakswinkels van Jumbo City in binnensteden te hebben. Op termijn moeten dat er zo’n zestig worden. 

Jumbo onderzoekt nog altijd de mogelijkheden voor het openen van winkels in België. Aan de hand van ‘zorgvuldig marktonderzoek’ zegt de retailer te inventariseren of daarvoor aanpassingen aan de formule nodig zijn. Ook wordt momenteel gezocht naar geschikte locaties. Eerder liet de supermarktketen weten dat uitbreiding naar de zuiderburen dit jaar nog niet op de planning staat.

Voor La Place ziet het foodbedrijf de komende jaren nog ruimte voor minimaal dertig nieuwe restaurants in Nederland. Daarnaast blijft de horecaketen werken aan verdere expansie in het buitenland. Ook worden in de loop van dit jaar verschillende La Place-producten opgenomen in het assortiment van Jumbo.

Jumbo maakte eerder al bekend dat de omzet van zijn supermarkten met vijf procent is gegroeid tot zeven miljard euro. La Place was goed voor 124 miljoen euro, een groei van 34 procent. De familie Van Eerd heeft zichzelf over 2017 veertig miljoen euro aan dividend uitgekeerd.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!