De Duitse warenhuisketen Karstadt heeft het afgelopen boekjaar in de zwarte cijfers afgesloten. De winst – de eerste in twaalf jaar tijd – bedraagt volgens Duitse media 1,4 miljoen euro. Vorig jaar stond het bedrijf nog 7,5 miljoen in het rood, terwijl in het verleden het verlies vaak tientallen miljoenen euro’s betrof.
Karstadt, dat in 2010 een faillissement wist af te wenden, werd zo’n vier jaar geleden voor één euro overgenomen door de Oostenrijkse vastgoedinvesteerder René Benko. Onder zijn leiding is onder meer winkelruimte verhuurd aan andere retailers, waaronder supermarktketens Aldi en Edeka, drogisterij Dm en opticien Apollo. Die strategie heeft volgens de Süddeutsche Zeitung een positief effect op het resultaat.
De Duitse retailer zag het aantal vestigingen de afgelopen jaren teruglopen tot 79, maar wil zijn winkelbestand nu weer uitbreiden. Topman Stephan Fanderl ziet onder meer kansen om de warenhuizen in te zetten voor het bezorgen van online bestellingen. Dat kan inmiddels vanuit dertig winkels en moet eind dit jaar vanuit alle filialen mogelijk zijn. De online omzet moet in het volgende boekjaar doorgroeien naar zo’n tien procent van de totale omzet.
Karstadt is in Duitsland de grote concurrent van Galeria Kaufhof, dat in handen is van Hudson’s Bay Company. Benko bracht eerder dit jaar een bod uit op de warenhuizen van Galeria Kaufhof, maar dat werd door het Canadese concern afgewezen.
Reacties 0