'Galeria Kaufhof-management vreest faillissement'

'Galeria Kaufhof-management vreest faillissement'

Het management van Galeria Kaufhof trekt aan de bel over de sterk teruglopende omzet en winstgevendheid. Zonder ingrijpende herstructureringsmaatregelen zal de Duitse warenhuisketen ‘op korte tot middellange termijn in een aanzienlijke economische noodsituatie blijven’, zo staat volgens Der Spiegel te lezen in een vertrouwelijk rapport. Als tegenmaatregelen uitblijven, zou volgens het management zelfs een faillissement dreigen.

Galeria Kaufhof werd in het najaar van 2015 overgenomen door Hudson’s Bay Company. Sindsdien zijn de winkelverkopen volgens de Duitse krant ingestort. De omzet zou zijn teruggelopen van 3,1 miljard euro in 2010 naar 2,6 miljard euro in 2017. Bovendien zou er in het afgelopen boekjaar een nettoverlies van meer dan honderd miljoen euro zijn gedraaid.

Sinds afgelopen zomer worden vraagtekens geplaats bij de toekomst van Galeria Kaufhof. Een kredietverzekeraar besloot zijn steun aan leveranciers te verminderen, terwijl de Duitse retailer zelf om een financiële bijdrage van zowel eigen medewerkers als de leveranciers vroeg. Vorige maand werd bekend dat er op het hoofdkantoor in Keulen vierhonderd van de 1.600 banen verdwijnen. Het hoofdkantoor dient ook als uitvalsbasis van Hudson’s Bay Company Europe, dat met de formules Hudson’s Bay en Saks Off 5th in Nederland actief is.

De Canadese retailer weigerde onlangs een bod van Signa Holding op Galeria Kaufhof. De investeringsmaatschappij van de Oostenrijker René Benko is al eigenaar van branchegenoot Karstadt, die in het afgelopen boekjaar juist voor het eerst in lange tijd weer winstgevend was.

Reacties 4


Seb Seb 4 apr, 18:32

Hudson's zal niet toestaan dat de Duitse activiteiten failliet gaan, 4 miljard euro in rook op laten gaan is een groter verlies dan nog eens 150 miljoen euro bij te storten.

Ook qua globale inkoop is de Duitse tak belangrijk.


Reinder Koornstra 4 apr, 16:35

Tja, moet het helaas met Ton Bos eens zijn. De eigenaar is dan wel veranderd, maar de uitstraling van Kaufhof in de Duitse binnensteden is niet meer van deze tijd. Alleen, bij een herstart zal men moeten durven vergeten wat er nu is. Natuurlijk lopen er nog steeds kopers rond, maar de kans ligt bij nieuwe kopers, een nieuwe koopomgeving en interactieve koopervaring. En natuurlijk een geïntegreerde webshop.


Peter Jansen 4 apr, 14:36

Hertie in Duitsland werd doelbewust failliet gegaan (was onderdeel van Karstadt). Niet omdat het slecht ging, maar omdat de winkels in te dure winkelpanden zaten. Met een te hoge huur, dat was bereikt door de vorige eigenaar Karstadt die de winkelpanden hadden verkocht en tegen een te hoge huurprijs hadden teruggehuurd.
De 25 voormalige Karstadt filialen kregen geen huurverlaging. De verhuurder dacht en vond dat ze de winkelpanden sowieso wel konden verhuren tegen de hoge huurprijzen. Helaas niet dus. Einde Hertie.

Pas was nog een eigenaar van een V&D pand die aangaf dat zij blij waren dat V&D failliet was, konden ze het pand wel verhuren aan een andere partij.
Nou welke dan?

V&D en Kaufhof lijken veel meer op een kledingwinkel. Het heeft niets meer van het aanbod wat ze ooit hadden. Wat allemaal is verdwenen uit de winkel.
Noem maar op electronica, computers, kledingzaken enz enz. Iets wat Karstadt nog wel in haar assortiment heeft.


Ton Bos 4 apr, 13:51

Failissement lijkt helaas nog de enige begaanbare weg. Revitalisering van het huidige Galeria is onbegonnen werk, zeker wanneer herstructurerings maatregelen te lang op zich laten wachten. Dat geldt ook voor het Belgische Inno. Curatoren zullen waarschijnlijk wel open staan voor een deal met Signa Holding. De totale gang van zaken lijkt veel op de martelgang van V&D. Valse hoop won het steeds van de realiteitszin. 'From scratch' opnieuw beginnen, nadat vastgoedbezitters/verhuurders en andere schuldeisers de nodige veren hebben gelaten, biedt kansen voor Karstadt/Kaufhof combinaties. De sleutel voor een oplossing ligt toch vnl in de vastgoed/financiele sfeer. Een nieuwe eigendomsstructuur biedt waarschijnlijk ook een beter perspectief voor de NL activiteiten. Op de huidige manier gaat het m.i. niet lukken.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!