Dick Boer maakte Ahold ruim twee keer zo groot

Dick Boer zag al lang voordat Amazon Whole Foods overnam, de waarde van de combinatie supermarkten en online marktleiders. Dat zegt voormalig ceo Daniel Ropers van bol.com, die de scheidend topman van Ahold Delhaize in Het Financieele Dagblad ‘een visionair’ noemt.

Aan Boer kleeft volgens Ropers onterecht het imago van behoudzucht. Hij heeft juist lef getoond door bol.com in 2012 voor 350 miljoen euro over te nemen, stelt hij. “Bol was een ongrijpbare formule, zonder veel vaste 'assets'.” De webwinkel was volgens Ropers weliswaar ‘een werkend geheel’, maar had geen panden of andere tastbare zaken. “Dat was heel vreemd voor Ahold op dat moment”, stelt hij.

Onder Dick Boer werd internet een speerpunt. Zo gaf hij ook een impuls aan de bezorgdiensten van Albert Heijn en Peapod in de Verenigde Staten. “Boer zag ze als slapende schoonheden”, aldus een betrokkene. Hij zou onvoldoende waardering hebben gehad voor de digitale prestaties van het supermarktconcern. “Dat verhaal heeft Boer misschien niet genoeg verteld.”

Boer neemt op 1 juli officieel afscheid als topman, ruim zeven jaar na zijn aanstelling als ceo van Ahold. Het Zaanse concern telde in 2011 iets meer dan drieduizend winkels en dertig miljard euro omzet. Eind vorig jaar was dat al ruim verdubbeld naar meer dan 6.600 winkels en 62,7 miljard euro omzet.

De grootste slag sloeg Boer met de fusie met branchegenoot Delhaize. De samensmelting moet een half miljard aan kostenbesparingen opleveren en loopt ‘hartstikke goed op schema’, zegt analist Robert Jan Vos van ABN Amro in het Algemeen Dagblad. Een fusieproces is volgens hem ‘behoorlijk verstorend’ voor een organisatie. “Dat Ahold Delhaize de afgelopen kwartalen toch goede financiële prestaties heeft geleverd, is knap.”

Boer wordt opgevolgd door Frans Muller, die nu nog deputy ceo van het Belgisch-Nederlandse bedrijf is. De scheidend topman blijft tot medio 2019 beschikbaar als adviseur van Ahold Delhaize. Lees op RetailTrends meer over de ingrijpende veranderingen onder leiding van Dick Boer.

RetailTrends