'Consument vindt refurbished aanbod nog beperkt'

'Consument vindt refurbished aanbod nog beperkt'

De consument verwacht dat retailers en merken het refurbished terrein verder ontwikkelen. “Uit onze research blijkt dat consumenten meer interesse krijgen in refurbished, maar zij tegen een beperkt aanbod aanlopen”, stelt Ruth Mugge, professor of design for sustainable consumer behavior aan de TU Delft, in RetailTrends.

Mugge deed vorig jaar onder 118 consumenten onderzoek naar de kansen voor refurbished producten. De kansen zitten ‘m vooral in ‘elektronica-achtige dingen’. Zo blijkt volgens haar onder meer dat mensen openstaan voor het hergebruik van een elektrische tandenborstel. “Een fascinerend voorbeeld”, aldus Mugge.

Leapp, verkoper van refurbished Apple-toestellen, heeft de ‘tweede kans-markt’ wakker geschud. Mugge vraagt zich hardop af waarom je bij een nieuw telefoonabonnement nog standaard een nieuwe telefoon krijgt. “Een eerste antwoord is natuurlijk de software, en dat vraagt om een betrokken rol van de fabrikanten.”

De sleutel voor verandering ligt bij de creatieve professional, die decennialang is getraind om het gewone koop-gebruik-weggooiproces te ondersteunen met één product. Ontwerpers moeten zich volgens Mugge niet alleen bezighouden met die eerste gebruiker, maar ook met de tweede, derde en vierde. “Design gaat dan verder dan productontwerp, maar moet zich richten op het totale leven van een product.”

Lees in het aprilnummer van RetailTrends meer over de kansen van refurbished binnen verschillende productcategorieën. Wat vertel je de consument over tweedehandjes? Klik hier om het magazine digitaal te lezen. Nog geen member van RetailTrends? Kijk dan hier voor meer informatie.


Changemakers in Retail op 15 mei in Utrecht
Changemakers in Retail is een event van RetailTrends Media over verandering en kansen. Staan voor product, merk, consument, werknemers en de wereld biedt kansen voor groei en onderscheidend vermogen. Waar kan jouw bedrijf het verschil maken? Ontmoet pioniers en krijg praktische handvatten voor nieuwe businessmodellen, innovatie en leiderschap. Sprekers zijn onder meer marketing director Alex Weller van Patagonia, directeur duurzaamheid Anniek Mauser van Unilever Benelux en astronaut André Kuipers. Kijk voor meer informatie op changemakersinretail.nl.

Reacties