Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: IKEA die na zes weken de deuren weer opent en Leapp die zijn winkels niet meer kan oplappen.
IKEA
Net als veel andere retailers moest IKEA noodgedwongen zijn deuren sluiten door het coronavirus. Op 17 maart om precies te zijn gingen alle Nederlandse vestigingen op slot om zes weken later weer (afgelopen dinsdag) weer open te gaan. In die periode wist het Zweedse woonwarenhuis de helft van de gebruikelijke omzet te draaien. "En we hebben learnings verzameld waar we anders jaren over zouden doen", vertelt countrymanager Paul de Jong aan RetailTrends. Nadat de vestigingen op slot gingen, heeft de retailer binnen 48 uur zijn vestigingen omgetoverd tot kleine dc's, om vanuit daar de online bestellingen te verwerken. "Ook nu de winkels weer open zijn voor klanten willen we zestig procent van alle online orders vanuit de winkel blijven verwerken. Dat is ongekend. Al die ontwikkelingen gaan veel sneller nu."
...
Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: IKEA die na zes weken de deuren weer opent en Leapp die zijn winkels niet meer kan oplappen.
IKEA
Net als veel andere retailers moest IKEA noodgedwongen zijn deuren sluiten door het coronavirus. Op 17 maart om precies te zijn gingen alle Nederlandse vestigingen op slot om zes weken later weer (afgelopen dinsdag) weer open te gaan. In die periode wist het Zweedse woonwarenhuis de helft van de gebruikelijke omzet te draaien. "En we hebben learnings verzameld waar we anders jaren over zouden doen", vertelt countrymanager Paul de Jong aan RetailTrends. Nadat de vestigingen op slot gingen, heeft de retailer binnen 48 uur zijn vestigingen omgetoverd tot kleine dc's, om vanuit daar de online bestellingen te verwerken. "Ook nu de winkels weer open zijn voor klanten willen we zestig procent van alle online orders vanuit de winkel blijven verwerken. Dat is ongekend. Al die ontwikkelingen gaan veel sneller nu."
Leapp
Het is voor Apple-refurbisher Leapp gesneden koek om oude of gebruikte telefoons weer als nieuw te verkopen, maar het oplappen van hun eigen winkels zat er helaas niet meer in. Afgelopen dinsdag is Leapp Omnichannel failliet verklaard door de rechter. De fysieke filialen van de reseller waren door het coronavirus al gesloten, maar de deuren blijven door het faillissement nu permanent dicht. Het bedrijf gaat zich volledig focussen op de online verkoop. "We zien dat mensen door de omstandigheden meer online bestellen en we denken dat die gedragsverandering blijvend is", zegt Pieter Schroeder van Nobel Captial, de investeerder achter Leapp, tegen Emerce. Leapp maakte in 2018 een snelle groei door, maar achter de schermen liepen de verliezen hoog op. Nobel Capital redde Leapp toen van het een faillissement en maakte een doorstart. Destijds sloten tien van de 24 winkels hun deuren.