'Nederlandse retailers omarmen conversational commerce'

'Nederlandse retailers omarmen conversational commerce'

Binnen drie jaar verwacht 56 procent van de Nederlandse retailers stemgestuurd winkelen aan te bieden. Het grootste deel zoekt daarbij de samenwerking met een partner, blijkt uit onderzoek van Q&A in opdracht van ABN Amro.

Op dit moment werkt één op de tien winkeliers al aan het aanbieden van spraakassisentie. De meeste retailers zien volgens de onderzoekers voldoende aanleiding om stemgestuurd winkelen te omarmen. Zo denken zij dat het aankoopproces gemakkelijker wordt, hun bedrijf toekomstbestendiger wordt en verwachten ze een sterke groei van dit koopkanaal. Van de winkeliers die nu in de voorhoede zitten, is driekwart van plan in de komende drie jaar werk te maken van spraakassisentie. Samenwerking met een partner lijkt het meest kansrijk, omdat de kosten voor veel winkeliers een drempel zijn.

De populariteit van stemassistenten, zoals Apples Siri en Alexa van Amazon, lijkt volgens het onderzoek over te waaien vanuit de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Nu is al één op de tien consumenten bereid op deze manier te winkelen, een aandeel dat naar verwachting stijgt tot achttien procent in 2021. Onder early adaptors is dat tegen die tijd zelfs 33 procent, waarbij gemak als belangrijkste argument wordt genoemd. Consumenten zijn vooral bereid stemgestuurde aankopen te doen bij supermarkten, elektronicawinkels en drogisterijen. Tegelijkertijd heeft 42 procent van de consumenten nog vraagtekens bij de betrouwbaarheid van stemgestuurd winkelen.

Het ontwikkelen van een effectieve voicestrategie is volgens sector banker retail Henk Hofstede van ABN cruciaal. Winkeliers moeten daarbij volgens hem eerst vaststellen welke producten en diensten zich het beste lenen voor het voicekanaal, en de early adopters vroeg bij het ontwikkelproces betrekken. Daarnaast is het voor merken van belang om op de shortlist van de voice-aanbieders te komen, stelt hij. "Het aantal aanbieders is gering en mocht je er niet tussen komen, dan leidt dit tot omzetverlies."

In het meinummer van RetailTrends wordt uitgebreid stilgestaan bij de opmars van conversational commerce in Nederland. Ben je nog geen member? Klik dan hier voor meer informatie.

Reacties 1


Henk de Vente 13 apr, 13:24

Ik durf de stelling wel aan dat dit niet gaat gebeuren. Het slagen van dergelijke toepassingen is gebaseerd op de wensen van de industrie achter de techniek.

Zolang er voorbij wordt gegaan aan de Klantbehoefte, is het eigenlijk al klaar.

Daarnaast is er wederom een partij die aast op de broodnodige marge van de Retailer. "Omdat de investering te hoog is, zoekt men partners"... Right..

De koek moeten verdelen met platforms en vele procenten van de marge moeten stoppen in zogenaamde omzetgenerators kent z'n grenzen. De huidige Retail heeft behoefte aan 1 ding : weer terug naar gezonde marge en het opbouwen van eigen vermogen.

Retail:

Innovatie is belangrijk, maar er wordt te vaak voorbij gegaan aan de basisprincipes van Retail : In mijn ogen : Aanbod + Kennis + Aandacht = Succes

De P van Personeel wordt eigenlijk nooit meer ingezet als troefkaart in het concept. Dat is niet alleen jammer, maar wellicht ook de accelerator geweest voor de e-commerce, waar er uberhaubt geen marge wordt gedraaid. (lees verdeeld moet worden met teveel partijen)

Etail:

Als er al een succesvolle ontwikkeling op Spraakassistentie waar te nemen is over 5 jaar, dan is dit een gratis Google dienst welke eenvoudig in webwinkels te implementeren is. dus met de grote investeringen zal het wel mee vallen.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!