Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Snapchat, vanMoof en Scoopy.
Snapchat
Snapchat steekt steeds nadrukkelijker zijn voelsprieten uit in de richting van e-commerce. Opende het begin dit jaar al een 'digitale merchandisewinke', nu is nieuwe tool 'Shoppable AR' aan de app toegevoegd. Adverteerders kunnen daarmee een actie toevoegen aan de augmented reality-filters in de app, de zogeheten lenzen. Zo kunnen gebruikers via een gesponsorde lens direct worden doorgestuurd naar de webwinkel van een retailer, waar het aangeprezen product kan worden aangeschaft.
Shoppable AR geeft merken een nieuwe mogelijkheid om de popularieit van Snapchat onder 13- tot 34-jarigen te benutten,...
Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Snapchat, vanMoof en Scoopy.
Snapchat
Snapchat steekt steeds nadrukkelijker zijn voelsprieten uit in de richting van e-commerce. Opende het begin dit jaar al een 'digitale merchandisewinke', nu is nieuwe tool 'Shoppable AR' aan de app toegevoegd. Adverteerders kunnen daarmee een actie toevoegen aan de augmented reality-filters in de app, de zogeheten lenzen. Zo kunnen gebruikers via een gesponsorde lens direct worden doorgestuurd naar de webwinkel van een retailer, waar het aangeprezen product kan worden aangeschaft.
Shoppable AR geeft merken een nieuwe mogelijkheid om de popularieit van Snapchat onder 13- tot 34-jarigen te benutten, zegt director product management Peter Sellis van de videodienst. Adidas, Coty en gamebedrijf King zijn de eerste adverteerders die de nieuwe tool gebruiken. De toepassing is in eerste instantie beschikbaar voor Snapchat-gebruikers in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk.
VanMoof
Een app die je parkeerplek onthoudt, waarmee je de verlichting kunt beheren én die je beschermt tegen diefstal. De app die hoort bij de nieuwe 'slimme fietsen' van vanMoof heeft het allemaal.
De app die met de fiets verbonden is, vertelt waar de gebruiker zijn fiets geparkeerd heeft. Ook is via de app de belichting te beheren en kunnen de instellingen voor diefstal worden aangepast. Zo is in te stellen dat wanneer iemand de fiets wil stelen, de fiets een geluid maakt dat steeds harder wordt. Ook kan de locatie automatisch worden doorgegeven aan de 'bike hunters' van VanMoof, die direct naar de fiets op zoek gaan. Verder gaan alle vitale functies op slot en geven de lichten een SOS-signaal tot de fiets terug is bij zijn eigenaar. Voor een nog persoonlijker tintje, is het ook mogelijk de fiets een naam te geven. De app voorziet ook in gratis draadloze updates, waardoor de fiets na verloop van tijd steeds slimmer wordt.
Scoopy
Scoupy heeft een nieuwe app gelanceerd waarmee winkelbezoekers schappen kunnen controleren op aanwezigheid van producten. Via de zogenoemde ‘Scout’-functie zou nu al 85 procent van de Nederlandse supermarkten zijn gecheckt. Barilla, Pedigree en Lipton zijn als eerste merken betrokken bij de nieuwe tool. Zij kunnen hiermee inzicht krijgen in hun schappositie. Aan Scoupy-gebruikers wordt gevraagd een bepaald product te ‘scouten’ in hun favoriete supermarkt.
Via de app kunnen deelnemers het product lokaliseren, foto’s maken van het schap en een aantal simpele vragen beantwoorden. “Daarbij kunnen ook omliggende producten worden meegenomen, waardoor de marketeer snel en super concreet inzicht krijgt in de status van de instore prestaties, landelijk, regionaal of op retailerniveau”, aldus Scoopy-oprichter Valantijn Bras tegen MarketingFuel.