Albert Heijn en bol.com werken samen met universiteiten voor onderzoek naar de inzet van kunstmatige intelligentie. Moederbedrijf Ahold Delhaize is partner van het eerste lab binnen het nieuwe Innovation Center for Artificial Intelligence (ICAI), dat door de Universiteit van Amsterdam, de Vrije Universiteit Amsterdam, de overheid en het bedrijfsleven is opgezet.
Ahold Delhaize heeft zich voor minimaal vijf jaar verbonden aan het zogenoemde AIRLab. Zeven promovendi gaan bij Albert Heijn en bol.com onderzoek doen naar algoritmen die kunnen worden gebruikt om aanbevelingen aan consumenten te doen en naar technologie voor het beteren van goederenstromen.
Het retailconcern wil met de samenwerking lopende initiatieven verder ontwikkelen en leren hoe kunstmatige intelligentie ingezet kan worden om klanten beter te bedienen. “We zullen bijvoorbeeld kijken hoe we de supplychain van Albert Heijn verder kunnen optimaliseren door de beschikbaarheid van producten te verbeteren door rekening te houden met lokale weeromstandigheden”, geeft toekomst topman Frans Muller als voorbeeld. Ook zal volgens hem onderzocht worden hoe het assortiment van bol.com beter toegankelijk kan worden voor klanten. “Deze inzichten en kennis kunnen worden toegepast op onze merken in de Verengide Staten en Europa”, stelt hij.
Het AIRLab houdt zich ook bezig met talentontwikkeling. Het innovatiecentrum bevindt zich op het Amsterdam Science Park.
Reacties 0