Het beste van RetailTrends: week 17

Het beste van RetailTrends: week 17

RetailTrends.nl richt zich op voor de retail relevante achtergronden met onder meer tips, video's, fotoreportages, columns, expertartikelen en whitepapers. RetailNews zet de vijf meest gelezen artikelen van afgelopen week op een rij.

De korte maar krachtige rit van Casper Meijer
Hoewel Blokker Holding de laatste jaren grossiert in radicale veranderingen, komt het vertrek van ceo Casper Meijer behoorlijk onverwacht. Onder zijn leiding werd het besluit genomen om alleen nog met Blokker door te gaan. Meijer heeft het iets meer dan twee jaar volgehouden. Een terugblik op zijn turbulente tijd bij het kwakkelende detailhandelsconcern.

Waarom Bever Europees omnichannelkampioen is
Google onderzocht onlangs 145 retailers in zeven Europese landen op hun omnichannelpositie. Niemand minder dan ons eigen Bever kwam daarbij als winnaar uit de bus. De instore-technologie, gecombineerd met de alomtegenwoordige klantenservice, konden op veel waardering van Google rekenen. En voor die competenties worden niet allerlei specialisten van buitenaf geraadpleegd, want Bever houdt de regie op alle vlakken het liefst strak in eigen hand. Een gesprek met ceo Pieter Saman over de veranderende outdoormarkt, het toepassen van klantenfeedback en waarom Bever zich niet op externe platforms richt.

Speelgoedzaken opgelet: Smyths komt eraan
Smyths Toys heeft grootse plannen voor het Europese vasteland. Nog voor de eerste winkel in Nederland is geopend, zijn alle vestigingen van branchegenoot Toys’R’Us in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland overgenomen. Wie is Smyths Toys? Maak kennis met het Ierse familiebedrijf.

Zo is alleen winkelen op Texel al de moeite waard
Mantje Store telde lange tijd twee winkels op Texel: een grote vestiging in Den Burg en een kleinere in De Koog. Daar is verandering ingekomen met de nieuwbouw in De Koog, waar de retailer nu zo’n zeshonderd vierkante meter ter beschikking heeft. De winkel in Den Burg geldt als ‘oude dame’, vertelt eigenaar Sandor Mantje. “Het is een samenstelling van diverse oude gebouwen en nog steeds ons vlaggenschip. Ons nieuwe filiaal beschouwen we als een ‘jonge dame’. De zaak is meer één met de natuur en bevat talloze innovaties.”

Hoe Spar vooral van zichzelf leert
Adriaan van Well opende in 1932 in Zegwaart de eerste Spar-supermarkt. De ondernemer had toen niet kunnen bevroeden dat onder die naam 85 jaar later een internationaal supermarktconcern van meer dan twaalfduizend vestigingen in 44 landen actief zou zijn. Hoewel al die winkels door lokale partners worden geëxploiteerd, is de uitwisseling van internationale ervaringen van onschatbare waarde voor de ontwikkelingen in de diverse markten. Managing director Tobias Wasmuht van Spar International gaat in op die interne learnings en zijn visie op het internationale supermarktlandschap.

Om interviews en achtergronden te lezen en de nieuwste winkelconcepten en video's te zien, heb je een membership nodig. Met een membership ontvang je het magazine RetailTrends, krijg je korting op onze events en kun je tot tien collega’s een inlogaccount geven. Ben je nog geen member van RetailTrends? Probeer het eerst een maand gratis!

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!