Appdate: Facebook Messenger wordt steeds meer een winkelbestemming

RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week aandacht voor een interactieve 3D-ervaring van Lego, nieuwe retailtoepassingen van Facebook Messenger en een antidiefstalapp van de ANWB.

Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Lego, Facebook en ANWB.

Lego
Hoe breng je een educatieve game voor kinderen tot leven? Met die opdracht werd onwikkelaar NoProtocol aan het werk gezet door Lego. Het antwoord: een interactieve 3D-ervaring voor Lego Boost. Dat is een productlijn waarmee kinderen vaardigheden als coderen en programmeren kunnen oefenen door een virtuele robot te bouwen. De applicatie is gericht op de mobiele omgevingen van retailers als bol.com en Intertoys.

De 'mobile 3D-experience' toont hoe robot Vernie, een van de vijf Boost-modellen, wordt opgebouwd. Vervolgens kan de gebruiker zelf sequenties slepen en uit laten voeren door de robot. Zo draait Vernie rondjes, beweegt hij voor- en achteruit, schiet een raket af, laat een scheet en doet een staaltje beat boxing. Lego beschouwt het als zijn missie om de 'bouwers van morgen' te inspireren en hoopt dat dat via deze app tot uiting komt.

Facebook
Facebook wil zijn Messenger-app steeds meer tot een winkelbestemming maken. Daartoe heeft het verschillende nieuwe functies toegevoegd, waaronder augmented reality-ervaringen en automatische vertalingen. Ook wordt kunstmatige intelligentie ingezet om het voor verkopers makkerlijker te maken met hun klanten te communiceren.

Voor de AR-ervaringen is Facebook verschillende samenwerkingen aangegaan met merken en retailers. Zo kunnen gebruikers sneakers van Nike in 3D bekijken, inzoomen en ronddraaien. Bij Sephora-producten kunnen Messenger-gebruikers virtueel verschillende soorten make-up proberen. Om de communicatie voor met name kleinere retailers makkelijker te maken, heeft Facebook een feature voor automatische reacties op veel gestelde vragen ingebouwd. Via zogenoemde natural language processing kunnen daardoor bijvoorbeeld vragen over de openingstijden van een winkel beantwoorden.

ANWB
Nog even, en geen gestolen fiets in Nederland blijft nog lang weg. In navolging van vanMoof introduceert ook de ANWB opsporingssoftware. Daardoor werkt de bond samen met duizend fietsenwinkels. Zij plaatsen een zender in de fietsen, die via de ANWB-app geactiveerd kan worden. Fietseigenaren die een Blijven Fietsen Verzekering afsluiten, weten daarmee volgens de ANWB  zeker dat zij hun fiets binnen 48 uur weer terugkrijgen.


Opssporingsservice FRIS Nederland neemt de opsporing voor zijn rekening. Het systeem is volgens de ANWB 'uitvoerig getest en succesvol gebleken'. Mocht de fiets niet binnen 48 uur worden teruggevonden, dan krijgt de fietsbezitter een nieuwe fiets.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Lees ook

Alle artikelen

Meest gelezen