Het Duitse retailconcern Schwarz Gruppe wil dit jaar meer dan honderd miljard euro aan omzet boeken. Daartoe worden onder meer driehonderd tot 350 nieuwe supermarkten van dochterbedrijf Lidl geopend.
Schwarz Gruppe was vorig jaar goed voor 96,9 miljard euro, wat neerkomt op een groei van 7,4 procent ten opzichte van een jaar eerder. Lidl neemt 74,6 miljard euro omzet voor zijn rekening. De supermarktketen heeft 10.460 vestigingen in Europa en de Verenigde Staten.
Het moederbedrijf, waar ook Kaufland onderdeel van uitmaakt, investeerde vorig jaar zeven miljard euro. Het streven is om dit jaar ongeveer hetzelfde bedrag uit te geven. Lidl is vooral flink aan het investeren in het Verenigd Koninkrijk, terwijl ook in de Verenigde Staten tientallen vestigingen zijn geopend.
Behalve de winkelopeningen van Lidl, wordt gemikt op een uitbreiding van het assortiment van 1.800 naar 2.500 producten. Daarmee neemt de supermarktketen een voorbeeld aan concurrent Aldi, stelt topman Klaus Gehrig in de Frankfurter Allgemeine Zeitung. “De druk om te veranderen is groter dan ooit.”
Reacties 0