De vorig jaar ingevoerde VVV Cadeaukaart wordt inmiddels in 29 procent van de gevallen bij webwinkels besteed. Daarnaast blijft de kaart bij fysieke winkels ‘onverminderd populair’, meldt eigenaar VVV Nederland.
De omzet van de cadeaukaart is in het eerste kwartaal met zeventien procent toegenomen in vergelijking met een jaar eerder. In de eerste vijf maanden zijn er meer dan 2,5 miljoen cadeaukaarten verkocht, met een gemiddelde waarde van dertig euro. Consumenten gebruiken de kaart online vooral bij fonQ, Thuisbezorgd.nl, Zalando en Intertoys. In de winkelstraat wordt de cadeaukaart vooral bij de Bijenkorf, Gamma, Blokker, HEMA, Kruidvat, BCC en Ici Paris XL verzilverd.
De cadeaukaart vervangt sinds vijf maanden de vroegere papieren bon en is sindsdien ook online inwisselbaar. VVV Nederland heeft zijn positie als marktleider in de cadeaukaartenmarkt daarmee naar eigen zeggen versterkt. Na invoering van de nieuwe kaart, is het marktaandeel in twee maanden tijd opgelopen van elf naar achttien procent. “Hieruit blijkt dat consumenten het product zeer waarderen", aldus directeur Erwin de Zeeuw van VVV Cadeaukaart.
Begin dit jaar bleek nog dat veel winkels niet mee wilden doen aan de nieuwe cadeaukaart. Zo beperkt bol.com zich tot de eigen giftcard, terwijl veel kleinere retailers de VVV-kaart te duur vinden. De commissie voor winkeliers is verhoogd van zes naar tien procent, wat volgens VVV noodzakelijk is om de kosten te dekken.
Jeannette Slingerland 4 dec, 19:13
Henk de Vente 11 mei, 12:59
Raymond Smits van Waesberghe 10 mei, 01:08
Henk de Vente 9 mei, 14:14