Mode- en schoenenwinkels kennen zwakke start

Mode- en schoenenwinkels kennen zwakke start

Kledingwinkels hebben in het eerste kwartaal 1,6 procent minder omzet geboekt dan vorig jaar. De schoenenmarkt loopt 4,8 procent achter ten opzichte van 2017, blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van INretail.

Door de lange winter stelden consumenten de aankoop van de voorjaarscollecties uit, zegt de brancheorganisatie. Positieve uitzonderingen zijn de omzetontwikkeling in herenmode en been- en ondermode, die nog wel een lichte groei liet zien. Grote ketenbedrijven noteerden gemiddeld 1,4 procent minder modeomzet en 4,4 procent minder schoenenomzet dan vorig jaar. Mkb’ers in fashion en schoenen liepen gespectievelijk 2,6 en negen procent achter. Het tweede kwartaal startte volgens INretail veel positiever.

Vooral maart was door het koude weer een slechte maand voor kleding- en schoenenwinkels. De modeomzet bleef gemiddeld 6,6 procent achter op maart vorig jaar, de schoenenomzet 11,2 procent. De onlineomzet van kleding en schoenen groeide wel in het eerste kwartaal, met respectievelijk 11,5 en 5,4 procent. In fysieke winkels daalden die omzetten met 5,5 en 10,1 procent.

 
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!