Ocado gaat in de VS samenwerken met Kroger

Ocado gaat in de VS samenwerken met Kroger

Ocado heeft een exclusieve samenwerkingsovereenkomst getekend met supermarktketen Kroger. De Britse online supermarkt brengt zijn technologie daarmee voor het eerst naar de Verenigde Staten.

De twee bedrijven wijzen nog dit jaar drie locaties aan waar geautomatiseerde magazijnen komen te staan. In de eerste drie jaar van de overeenkomst worden er tot twintig nieuwe locaties aangewezen. Ocado gaat Kroger ook helpen met zijn online platform en bij het thuisbezorgen. De Amerikaanse supermarktketen heeft momenteel zo’n 2.800 winkels in de Verenigde Staten en bezorgt vanuit ongeveer 1.100 filialen.

Als onderdeel van de overeenkomst, verhoogt Kroger zijn bestaande investering in Ocado. De retailer koopt vijf procent van de aandelen voor een totaal van 183 miljoen pond. Kroger heeft nu een belang van iets meer dan zes procent in Ocado.

Ocado sloot de afgelopen maanden al deals met het Franse Groupe Casino, Canadese Sobeys en Zweedse Ica. In eigen land werkt de Britse websuper samen met Morrisons.

Reacties

Eindelijk lijkt Ocado erin te gaan slagen haar expertise te gelde te maken. Tevens biedt de schaalvergroting nieuwe kansen voor logistieke- en technologische diepteinvesteringen. Ook Ahold Delhaize EU zou kunnen overwegen met Ocado in zee te gaan, bijv door aandeelhouder te worden in dit bedrijf. Daarmee kunnen de logistieke en technologische diepteinvesteringen worden ‘gedelegeerd’ aan een een separate entiteit en kan de eigen verdiencapaciteit beter tot uiting komen in de beurskoers. Tevens kan met de extra financieringsruimte het vernieuwingstempo in de winkels en het assortiment verder worden opgevoerd.
Uiteraard zou ook Jumbo deze route kunnen volgen en daarmee kunnen voorkomen dat de ‘e-commerce rat race’ een te groot beslag gaat leggen op de beschikbare middelen.

Geplaatst door Ton Bos op 18 mei 2018 om 14:38

Misschien is dat wel het enige verdienmodel van boodschappenberzorgers: de technologie verkopen aan anderen.

Geplaatst door Bert Ysfogel op 18 mei 2018 om 20:29

Laatste nieuws









RetailTrends