Daka wil landelijke dekking: 'Elk jaar een winkel'

Daka wil landelijke dekking: 'Elk jaar een winkel'

Daka wil binnen vijf jaar groeien naar twintig winkels in Nederland. De sportwinkelketen denkt daarmee een voldoende landelijke dekking te hebben. “Mijn standpunt is dat je tenminste binnen een half uur voor je ski-assortiment in een filiaal moet zijn”, zegt eigenaar Jan-Peter Dankaart tegenover RetailTrends.

Daka heeft momenteel vijftien vestigingen, waaronder zes in thuisstad Rotterdam. Verder heeft de retailer winkels in plaatsen als Alkmaar, Groningen en Zwolle. Dankaart oriënteert zich momenteel in ieder geval nog op een of twee winkels in Brabant en nog twee in de Randstad, waarvan zeker een in of nabij Amsterdam. De komende jaren verwacht hij zeker een nieuwe vestiging per jaar te openen. Daka heeft volgens de eigenaar een ander uitgangspunt dan andere retailformules, die bij landelijke dekking bijvoorbeeld denken aan vijftig filialen. “Voor mij is dat niet relevant, voor een skiset van driehonderd euro of meer rij je al gauw een half uur naar een locatie.”

Daka sloot zich twee jaar terug aan bij Intersport, maar maakte deze maand bekend zelfstandig verder te gaan. De sportformule voelde zich te zeer beperkt in zijn bewegingsvrijheid door het ‘harder’ worden van de Intersport-formule. “Voorheen was Intersport een soort inkooporganisatie waar je op kon leunen, maar ze gaan steeds meer richting full franchise”, zegt Dankaart. Als zelfstandige winkelketen wil hij onder meer profiteren van vrijheid in marketing- en vestigingenbeleid.

Dankaart gaat op RetailTrends dieper in op de breuk met Intersport en vertelt wie hij als grootste concurrenten ziet. 
 

RetailTrends