Leapp failliet verklaard

Leapp heeft vrijdag bij de rechtbank in Amsterdam uitstel van betaling aangevraagd. De surseance is in overleg met de bewindvoerder omgezet in een faillissement. Dat heeft oprichter Rogier van Camp bekendgemaakt aan RetailNews.

De winkels en webwinkel worden tijdelijk gesloten. Leapp zegt de afgelopen jaren een explosieve groei te hebben doorgemaakt. Mede daardoor heeft de refurbished Apple-verkoper behoefte aan nieuwe financiering, die de afgelopen maanden is geprobeerd aan te trekken. Tot enkele dagen terug had leapp positieve verwachtingen over de slagingskans, zegt Van Camp. “Maar door een te kort tijdsbestek is het ons helaas niet tijdig gelukt om met alle betrokken partijen overeenstemming te bereiken.”

Leapp zegt zich ‘tot het uiterste in te spannen’ om met de curator te onderzoeken of een doorstart tot de mogelijkheden behoort. Van Camp zei vorig jaar nog tegen RetailTrends dat de uitdaging hem niet zozeer zat in de beginfase, maar veel meer in de jaren erna, als je moet transformeren van startup naar scale-up. “Ik leerde dat een bedrijf in elke groeifase de juiste leider nodig heeft, en die rollen ontdekken vond ik best lastig.”
 

Reacties

Leapp: een prima concept en ook goed uitgevoerd. Als er behoefte is in de markt - en daar lijkt het wel op - dan kan je met zo een formule goed groeien. Anderzijds - jaren lang alleen kapitaal inpompen omdat je de grootste moet zijn of worden? Ja, die aanpak gaat niet altijd goed. Bij bijvoorbeeld TakeAway slikt de financiële markt het blijkbaar (nog) wel. Bij Leapp (even) niet. Het hoeft ook niet - forceren om de grootste te zijn of te worden. Zwarte cijfers en of positieve cash flow verdient ook respect en is een goede basis voor 'duurzame' groei. Ik heb de indruk dat er bijvoorbeeld bij Coolblue ook wel eens wat geld bij moet maar schijnbaar wel beheersbaar. Laten we hopen dat Leapp 'eruit' komt. De consument verdient zo een mooie speler in de markt.

Geplaatst door michel van wijk op 8 juni 2018 om 22:25

[Deze reactie is door de gebruiker verwijderd]

Geplaatst door Henk de Vente op 9 juni 2018 om 14:46

Jammer, mooi concept. Echter, de populariteit van de refurbished producten stijgt explosief. Meerdere partijen zijn in dit segment gedoken. Het kan niet anders dan dat dit negatieve gevolgen heeft op de inkoopprijs en beschikbaarheid van de artikelen in het algemeen.

Als je met een teruglopende marge een groeiend bedrijf wilt financieren, kom je voor grote uitdagingen te staan.

Zou mooi zijn als ze doorstarten met een paar grote service-contracten waar ze bijvoorbeeld als totaal servicepunt gaan fungeren. Alleen enige haast lijkt nu wel geboden..

Geplaatst door Henk de Vente op 9 juni 2018 om 14:47

Ik begrijp wel waar het mis is gegaan. Het aanbod was veelal mager. Weinig keuze (dus inkoop moeilijk?) maar vooral de verkoopprijs was vaak te hoog waardoor het interessanter was om een nieuwe te kopen ipv een refurbished model.

Geplaatst door Seb Seb op 12 juni 2018 om 09:32

Laatste nieuws

RetailTrends