Chef Spullen, dat was zijn bijnaam bij G-Star Raw. Pieter Kool ontwierp alles wat niets met kleding te maken had, van winkels tot meubels. Hij werkte met Pharrell Williams en zijn robuuste ontwerpen leverde hem onder andere de titel Ingenieur van het Jaar op. De voormalig creative director van het fashionlabel is één van de sprekers tijdens het event Stores That Wow, dat komende maand plaatsvindt in Amsterdam.
Vorig jaar vertelde hij in RetailTrends al over de kracht van spannend design en hoe Pinterest en Airbnb een standaardisering van smaak dicteren. “Zo’n rafelig bakstenenwandje waar een racefiets aan hangt en een muurtje met schoolbordverf, afgemaakt met wat hangplanten en industriële lampenkappen. Het is overal hetzelfde, of je nu in Middelburg of Melbourne zit.” Retailers zijn te bang om verrassende ontwerpkeuzes te maken, vindt hij. “Zeker door de macht der reviews wordt er sneller voor comfortabel gekozen, merk ik. Maar een ontwerp waar niemand iets van vindt, daar houdt ook niemand van. Je hoeft niet áltijd leuk gevonden te worden, als er maar soms écht van je gehouden wordt. En ja, dat vraagt om lef.”
Het storedesign waar hij zelf het meest trots op is, is dat van streetstylestore Precinct 5 in Amsterdam. “Een ongelooflijk compromisloos ontwerp, met de sfeer van ‘krakerschique’. Het héle systeem draaide om verandering. Blokken die je op allerlei manieren aan elkaar kon koppelen, lieren om winkelelementen aan op te hangen, en frames en paskamers op wielen. Na twee dagen ‘lego’en’ had je een compleet nieuwe winkel. De voorraad hees je omhoog en met een druk op de knop kwamen de items ook weer naar beneden. Gewoon, midden in de winkel. Het was een stoere, driedimensionale speelruimte. Jammer genoeg was de locatie te trafficluw, waardoor de winkel in 2012, na drie jaar, moest sluiten.”
Top vijf Pieters favorites
Voor RetailTrends heeft Pieter Kool zijn vijf favoriete storedesigns geselecteerd:
-
Aesop. “De retailformule ligt op alle vlakken volledig vast, op één ding na: het materiaal van de winkel. Dat is uniek per locatie en levert prachtige winkels op.”
-
Il Fondaco dei Tedeschi. “Een warenhuis in Venetië, ontworpen door OMA. Een moderne interventie in een klassiek pallazzo: goede clash van oud en nieuw.”
-
Acne Studios, Milaan. “Altijd gedurfd design, waarbij het functionele plafond als uitgesproken designelement is gebruikt. Slim en mooi tegelijk.”
-
REDValentino, Londen. “Designer India Madhavi startte niet alleen de trend van het gebruik van oudroze, met restaurant Sketch in Londen, maar ze is er ook gewoon de allerbeste in.”
-
X Bank, Amsterdam. “Interessant interieurconcept waarbij flexibiliteit voorop staat. Via de vloer en een simpel, maar slim plafond is de winkel snel aan te passen aan nieuwe producten of verhalen.”
Pieter Kool gaat in zijn presentatie op Stores That Wow in op de vijf belangrijkste trends voor de ontwikkeling van retail en hoe hier mee om te gaan. Op basis van de vijf trends heeft Kool een ontwerpmodel ontwikkeld; hoe 'bakstenen' te ontwerpen, terwijl de wereld eigenlijk te snel veranderd om met enige zekerheid in iets permanents te investeren. Ga voor meer informatie over het programma en om je aan te melden naar de website: storesthatwow.nl
Reacties 0