Supermarktketens Tesco en Carrefour willen langdurig samenwerken op strategisch niveau. Door een alliantie te sluiten hopen de respectievelijk Britse en Franse grootmacht onder meer het assortiment uit te breiden en de prijzen te verlagen.
De samenwerking richt zich op de relatie met wereldwijde leveranciers en op het inkopen van eigen merkproducten. Door hun krachten te bundelen, denken Tesco en Carrefour ook de kwaliteit van de producten te kunnen verbeteren.
De alliantie wordt formeel in de komende twee maanden bekrachtigd. Beide bedrijven zeggen met hun bestaande lokale en nationale leveranciers samen te blijven werken. Zij kunnen er echter op rekenen dat Tesco en Carrefour kosten willen besparen en meer korting eisen, denkt de Britse onderzoeksdirecteur Patrick O’Brien van GlobalData. Hij wijst erop dat Sainsbury’s en Asda dat na hun fusie ook van plan zijn.
De Britse retailanalist Natalie Berg noemt het opvallend dat twee van de grootste foodretailers ter wereld hun handen ineen slaan. “Iedereen kiest een kant voordat Amazon toeslaat”, stelt zij.
De samenwerking tussen Tesco en Carrefour heeft veel weg van de alliantie die MediaMarkt en Fnac Darty, het moederbedrijf van BCC, onlangs sloten. Ook die samenwerking richt zich onder meer op de relatie met leveranciers en de ontwikkeling van huismerken.
Reacties 0