BCC en Wehkamp bundelen de krachten

BCC en Wehkamp bundelen de krachten

BCC gaat een exclusieve strategische samenwerking op meerdere fronten aan met Wehkamp. In eerste instantie krijgt BCC de volledige controle over het elektronica-assortiment van de etailer.

BCC kan verder gebruikmaken van het fulfilmentproces van Wehkamp. Door het bundelen van de online kracht en services van Wehkamp met de elektronica-expertise en fysieke locaties van BCC, ontstaat volgens beide partijen een 'unieke propositie' voor de consument. Op termijn zal de samenwerking verder worden uitgebreid. Zo wil BCC complexere elektronische apparatuur voor Wehkamp gaan bezorgen en bij klanten thuis installeren. Ook moet Wehkamp op termijn gebruik kunnen maken van de fysieke locaties van BCC.

De samenwerking past in de visie van BCC op hoe de elektronicamarkt zich ontwikkelt, zegt topman Herman Bramer. “Wij geloven in samenwerking en partnerships, niemand kan in zijn eentje in alles het beste zijn.” Omnichannelretail in elektronica krijgt zo volgens hem een ‘nieuwe dimensie voor de consument’.

Voor de klant verandert er aan de voorkant niks en hij blijft zijn elektronica gewoon binnen de ‘Wehkamp-ervaring’ kopen, licht Bramer toe aan RetailNews. “Maar aan de achterkant zitten wij aan de knoppen.” De samenwerking gaat eind oktober van start en zal gefaseerd worden uitgebreid. Het is bedoeling dat alle activiteiten en services binnen een jaar zijn geïmplementeerd.

Wehkamp richt zich vooral op mode, wonen, beauty en baby/kids en investeert voor alle andere categorieën in partnerships, zegt topman Piet Coelewij. Daarbij kunnen klanten wel gebruik blijven maken van alle services van Wehkamp, zoals bezorging de volgende dag en het gratis ophalen van retouren. Op zijn beurt stelt Wehkamp dergelijke services beschikbaar aan zijn partners. “Door onze partnerships verder uit te breiden, creëren we nog sneller een breed, relevant en verrassend assortiment voor onze klanten.”
 

Reacties 5


Frits van der Vennen 4 jul, 23:52

Dus BCC werkt samen met Bol plaza. Het moederbedrijf achter MM koopt 25% van de aandelen van het moederbedrijf van BCC en gaan samenwerken op het gebied van white label. Vervolgens gaan ook BCC en Wehkamp heel intensief samenwerken.. Volgens mij is nu in Nederland 4 van de top 5 bedrijven langzaam 1 bedrijf aan het worden...


Henk de Vente 5 jul, 10:15

Slimme keuze i.p.v. je helemaal leeg investeren in iets waar andere partijen beter in zijn. Deze samenwerking valt of staat op termijn bij de toegevoegde waarde voor de consument i.c.m. een kostenbesparing voor de 2 partijen. Beide zijn aanwezig, prima idee dus.


Mor Colenaar 6 jul, 09:27

Mijn voorspelling:
- BCC gaat kopje onder. Heeft blijkbaar niet genoeg aan eigen online platform, kan niet concurreren met eigen e-comactiviteiten. Marge verdwijnt nu richting marktplaatsen, terwijl de marges toch al klein zijn. Inmiddels blijven Coolblue en andere online spelers groeien, terwijl de grootste offline concurrent Mediamarkt het ook niet makkelijk heeft. Het zou overigens ook niet de eerste 'wehkamp-alliantie' zijn die groots wordt aangekondigd maar leidt tot een faillissement van de betreffende partner
- Wehkamp stapt uit elektronica. Al tijden schuift wehkamp meer op richting fashion. Met een fashionimago is het moeilijk om veel elektronica te roepen, en dus zal veel traffic moeten worden ingekocht ipv dat het organisch wordt verkregen. Wie denkt er direct aan wehkamp wanneer je een laptop wilt kopen? Dit invullen met BCC is natuurlijk een ideale oplossing voor de korte termijn, maar wanneer BCC gaat verdwijnen zal Wehkamp dat waarschijnlijk niet op een andere manier gaan invullen


Reinder Koornstra 6 jul, 17:36

Ik vrees dat Cor Molenaar gelijk heeft. BCC is al zó lang aan het knoeien met die webshop dat dit in feite een complete overgave betekent. En aangezien die webshop bij Wehkamp ongetwijfeld kannibaliseert op de fysieke winkels, waaraan blijkbaar niets verandert, verliezen ze dekking voor de kosten daarvan. Tja, de gedachte aan écht een geïntegreerde clicks & bricks formule is blijkbaar nooit bij BCC opgekomen. En met deze 'samenwerking' met Wehkamp is dat ook gelijk een stuk lastiger geworden.


Ben Brans 18 jul, 10:38

Wie 10 jaar geleden BOL.com riep, dacht aan boeken en cd's. Nu is het een marktplaats met tal van producten in het lifestyle domein. Ik hoop dat Wehkamp en BCC het voor elkaar krijgen dat ze naar een integratie kunnen gaan van beide platforms en een sterk portal worden samen met andere specialisten. Klantenservice en Logistiek zou je dan prima kunnen outsourcen, waardoor je een flexibeler kernorganisatie krijgt. Denk eens aan contactcenternl.nl ;)

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!