De Israëlische startup Wasteless introduceert in september een dynamic pricing-systeem in Nederlandse supermarkten. Het doel is retailers te helpen voedselverspilling tegen te gaan en gelijktijdig de omzet te verhogen.
Het systeem van Wasteless verlaagt automatisch de prijzen van versproducten die de houdbaarheidsdatum naderen. Dat gebeurt doordat de verpakking, het prijslabel op de schappen en de kassa met elkaar verbonden zijn. De toepassing kan ook worden geïmplementeerd door supermarkten die nog geen elektronische schaplabels hebben, omdat Wasteless zelf een plug & play-oplossing levert.
Het door Wasteless ontwikkelde algoritme zoekt voortdurend naar de beste verkoopprijs voor een product, zegt ceo Ralph de Vries van de Nederlandse organisatie tegen Distrifood. “Die kan fors hoger liggen dan de afprijzing van 35 procent die bijvoorbeeld Albert Heijn hanteert.” In buitenlandse pilots is volgens hem sprake van een omzetplus van 6,8 procent in de verscategorieën.
Wasteless heeft enkele miljoenen kapitaal gekregen van het Nederlandse Slingshot Ventures, dat ook in fietsenmerk VanMoof investeert. Bij welke supermarktketens de technologie als eerste gebruikt wordt, is nog niet bekendgemaakt.
In het zomernummer van RetailTrends wordt uitgebreid ingegaan op de kansen van technologie bij de bestrijding van voedselverspilling. Nog geen member? Klik hier voor meer informatie.
Reacties 0