Appdate: De nieuwe liefde van Bagels & Beans

RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week aandacht voor augmented reality bij Wehkamp, hartjes sparen bij Bagels & Beans en virtueel make-up testen op Instagram.

Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Wehkamp, Bagels & Beans en L’Oréal.

Wehkamp
Past de bank in mijn kamer? Past de kleur wel bij de rest van mijn interieur? Als ik hier een bank plaats, past mijn stoel er dan nog wel naast? Het zijn volgens chief product officer Joost van Hilten zomaar wat vragen die consumenten hebben bij het online kopen van een bank. Een nieuwe feature met augmented reality in de app moet al die vragen beantwoorden.

Klanten kunnen in de app een Torino-model selecteren, waarna de bank virtueel in het beeld van het telefoonscherm wordt geplaatst. De nieuwe toepassing is vooralsnog alleen beschikbaar voor de iPhone en de Torino-lijn van Wehkamp. Later dit jaar worden meer meubels toegevoegd. Wehkamp is naar eigen zeggen de eerste retailer die deze feature in-app app aanbiedt. Er zijn andere woonretailers die ook iets met augmented reality doen, weet Van Hilten. “Het grote verschil is dat bij Wehkamp alles in dezelfde app plaatsvindt: rondkijken, virtueel plaatsen en kopen.”

Bagels & Beans
De enige app die je nodig hebt voor liefde. Zo omschrijft Bagels & Beans zijn nieuwe app, die sinds woensdag te downloaden is. Je kunt geen profielfoto’s swipen, er zijn geen matches met mooie meiden of knappe knullen en je kunt er niet eens een date mee regelen. “Maar je kan er wel hartjes mee sparen. Gewoon, omdat we blij met je zijn”, aldus medeoprichter Ronald Bakker. Wie iets bij Bagels & Beans bestelt, krijgt voor elke euro één hartje. Door de QR-code op de kassabon te scannen, worden ze in de app verzameld. De gespaarde hartjes kun je vervolgens inleveren voor een verrassing bij de broodjesketen.

Naast sparen voor verrassingen kunnen gebruikers ook rechtstreeks afrekenen met de app. Daarvoor dienen ze een tegoed op de app te zetten, waar ze weer bonushartjes voor krijgen. Het tegoed kan ook cadeau worden gedaan. “Een beetje zoals een digitale cadeaukaart”, stelt Bakker. Verder ontvangen ze persoonlijke aanbiedingen, waar geen hartjes voor nodig zijn.

L’Oréal
L’Oréal wil het voor klanten mogelijk maken om cosmeticaproducten virtueel te testen. Het Franse bedrijf is daarvoor een samenwerking aangegaan met Facebook. De twee bedrijven werken samen aan augmented reality-ervaringen voor de platformen van de merken van L’Oréal. Het merk NYX krijgt daarbij de primeur, terwijl ook Urban Decay, Lancôme en Yves Saint Laurent aan de beurt komen.

Klanten kunnen in eerste instantie producten als lippenstift en oogschaduw uitproberen, zegt chief digital officer Lubomira Rochet tegenover Reuters. Het bedrijf hoopt op die manier de omzet te verhogen. “We hebben op onze sites gezien dat de conversiepercentages aanzienlijk stijgen, als er een virtuele testfaciliteit is”, stelt zij. De technologie moet in een later stadium ook worden uitgerold naar Instagram, dat onderdeel uitmaakt van Facebook.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Lees ook

Alle artikelen

Meest gelezen